Τσάι: Μαύρο ή πράσινο;

127

Οι Άγγλοι το λατρεύουν και δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς αυτό, ενώ οι Έλληνες το έχουν ταυτίσει με… το κρυολόγημα και μόλις τα τελευταία χρόνια ανακάλυψαν τις ευεργετικές του ιδιότητες.

Ο λόγος για το τσάι, ένα από τα δημοφιλέστερα ροφήματα στον κόσμο που πίνετε τόσο ζεστό όσο και κρύο ανάλογα την εποχή. Το τσάι, σύμφωνα με πολλές μελέτες, έχει ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού.

Τόσο το πράσινο όσο και το μαύρο τσάι περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες συνιστούν ισχυρά όπλα κατά του καρκίνου, των καρδιοπαθειών, των εγκεφαλικών επεισοδίων, της γήρανσης, του διαβήτη και άλλων σοβαρών παθήσεων. Η διαφορά μεταξύ μαύρου και πράσινου τσαγιού αφορά τη διατροφική τους σύσταση και οφείλεται στην ποσότητα και το είδος των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχουν.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, τόσο το μαύρο όσο και το πράσινο τσάι έχουν την ίδια ισχυρή θετική δράση στο καρδιαγγειακό σύστημα. Στην μελέτη αυτή μελετήθηκαν-συγκρίθηκαν τα αποτελέσματα από την κατανάλωση του μαύρου και του πράσινου τσαγιού στην παραγωγή νιτρικού οξειδίου και την διαστολή των αιμοφόρων αγγείων (παραγωγή νιτρικού οξειδίου συνδέεται με την ηρεμία και τη διεύρυνση των αρτηριών). Το συστατικό που φάνηκε να προκαλεί την παραγωγή νιτρικού οξειδίου και τη χαλάρωση των αρτηριών ήταν epigallocatechin-3-gallate (EGCG). Βρέθηκε σε υψηλότερη συγκέντρωση στο πράσινο τσάι και έχει βρεθεί ότι είναι πάνω από 100 φορές αποτελεσματικότερη στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών από την βιταμίνη C και 25 φορές πιο ισχυρό από τη βιταμίνη Ε.

Ωστόσο, και πολλά συστατικά του μαύρου τσαγιού, η theaflavin και η thearubigins, που παράγονται κατά τη διάρκεια της παρασκευής μαύρου τσαγιού, εμφανίστηκαν πολύ πιο ισχυρές από την EGCG στην παραγωγή νιτρικού οξειδίου και τη χαλάρωση της αορτής.
Εν κατακλείδι η καθημερινή κατανάλωση λοιπόν 3-4 ποτηριών μαύρου ή πράσινο τσαγιού έχει περίπου τις ίδιες θετικές επιδράσεις στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού.

Αναλυτικότερα οι διατροφικές  μελέτες έχουν δείξει τα εξής:

Πράσινο Τσάι: Το πράσινο τσάι είναι ένα πολύ καλό αφέψημα λόγω της χαμηλής επεξεργασίας (οξείδωσης) που έχει υποστεί κατά την διαδικασία του μαζέματος του. Έχουν γίνει  πολλές έρευνες για το συγκεκριμένο είδος και έχουν δείξει ότι αυτό το τσάϊ φαίνεται να συμβάλλει στη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης και χοληστερόλης στο αίμα, να εμποδίζει την εμφάνιση της αθηροσκλήρωσης, να βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, να καταπολεμά τον πονοκέφαλο και να δρα προληπτικά στην εμφάνιση του καρκίνου καθώς έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Επίσης το πράσινο τσάι περιέχει ελάχιστη ποσότητα καφεΐνης και τεϊνης (πρωτεΐνες που βρίσκονται πάνω στα φύλλα του τσαγιού), γεγονός που επιτρέπει να γίνεται ευκολότερη η κατανάλωση του και από άτομα που υποφέρουν από τα αρνητικά συμπτώματα των παραπάνω.

Μαύρο τσάι: Το μαύρο τσάι αποτελεί ένα πολύ επεξεργασμένο είδος, καθώς τα φύλλα του οξειδώνονται κατά την συλλογή του και γι΄ αυτό τον λόγο έχει έντονο χρώμα και άρωμα. Αυτό το είδος τσαγιού περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα καφεΐνης αλλά μικρότερη ποσότητα κατεχινών σε σχέση με το πράσινο τσάι, εξαιτίας της επεξεργασίας που έχει υποστεί. Ωστόσο, το μαύρο τσάι περιέχει θειαρουμπιγίνες, αντιοξειδωτικά τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και δρουν ευεργετικά στον έλεγχο της υπερλιπιδαιμίας. Επίσης το μαύρο τσάι χαρίζει λαμπερό χαμόγελο καθώς περιέχει αρκετή ποσότητα φθορίου που συναντάμε και στις κλασσικές οδοντόκρεμες, προστατεύει τα κόκκαλα από κάποιες ασθένειες (οστεοαρθρίτιδα, οστεοπόρωση) και ενισχύει το ανοσοποιητικό καθώς έχει αντιμικροβιακή δράση.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept