Τι είναι τα κορεσμένα λιπαρά και πόσα πρέπει να τρώμε την ημέρα

130

Όσο και αν ακούγεται απίστευτο, τα λιπαρά παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγιεινή διατροφή, αποτελώντας πηγή ενέργειας και απαραίτητων λιπαρών οξέων. Ωστόσο, τα τρόφιμα περιέχουν διαφορετικά είδη λιπαρών που συχνά θεωρούνται και «κακά». Tα «κακά» κορεσμένα λιπαρά έχουν συσχετιστεί με αυξημένα επίπεδα LD-χοληστερίνης*, έναν από τους παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση στεφανιαίας νόσου. Τι είναι και πώς επηρεάζουν τον οργανισμό μας τα κορεσμένα λίπη;

Τι είναι τα κορεσμένα λιπαρά;

Τα κορεσμένα λιπαρά είναι «κακά» λιπαρά που βρίσκονται σε σχετικά μεγάλες ποσότητες σε πολλά κρέατα και γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το πλήρες γάλα, το τυρί, το αγελαδινό βούτυρο και οι διάφορες κρέμες γάλακτος. Πολλές έτοιμες τροφές περιέχουν υψηλές ποσότητες από κορεσμένα λιπαρά – από τα έτοιμα γλυκίσματα, έως τις πίτσες και τις λουκανόπιτες. Ίσως ξαφνιάζει κάπως, αλλά βρίσκεται ακόμη και σε φυτικά προϊόντα: το λάδι καρύδας και το φοινικέλαιο είναι επίσης πλούσια σε κορεσμένα λίπη.

Τι κάνουν τα κορεσμένα λιπαρά;

Τα υψηλά επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα είναι ένας από τους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη στεφανιαίας νόσου** και πολλές μελέτες έχουν συνδέσει την υψηλή χοληστερίνη με τα κορεσμένα λιπαρά. Υπάρχουν πειστικά στοιχεία ότι η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών με «καλά» ακόρεστα λιπαρά μπορεί να μας βοηθήσει να μειώσουμε τα επίπεδα της «κακής» χοληστερίνης, που εφόσον είναι αυξημένα, αποτελούν έναν από τους παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση στεφανιαίας νόσου.

Δυστυχώς, τα στοιχεία πρόσφατων ερευνών δείχνουν ότι σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες έχει υψηλή χοληστερίνη, συχνά χωρίς να το ξέρει! Έρευνα της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας το 2011 αποκάλυψε ότι όλο και λιγότεροι Έλληνες ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή, παρότι οι ειδικοί παγκοσμίως έχουν από καιρό στραφεί σε αυτήν, γιατί είναι ιδιαίτερα υγιεινή και δεν περιέχει πολλά κορεσμένα λιπαρά.

Πόση ποσότητα κορεσμένων λιπαρών πρέπει να τρώμε την ημέρα.

Δεν είναι λίγες οι έρευνες που αφορούν το πόσα λιπαρά πρέπει να καταναλώνει ένας άνθρωπος, προκειμένου να διατηρεί έναν υγιή οργανισμό. Σύμφωνα με το προσχέδιο των νέων συστάσεων που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), στην καθημερινή διατροφή ενός ανθρώπου τα κορεσμένα λίπη δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 10% και τα λίπη τρανς το 1%.

Το όριο του 10% ισχύει τόσο για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά. Σε μια τυπική καθημερινή κατανάλωση 2.500 θερμίδων, το 10% αντιστοιχεί σε περίπου 25 γραμμάρια κορεσμένων λιπών.

Ενδεικτικά, τα 90 γραμμάρια μοσχαριού περιέχουν περίπου 6,1 γραμμάρια κορεσμένου λίπους, ενώ η ίδια ποσότητα ψαριού περιέχει 3,3 γραμμάρια, του τηγανητού ψαριού 2,8 γραμμάρια και του τυριού 6 γραμμάρια. Ένα φλυτζάνι γάλατος με 1% λιπαρά περιέχει 4,6 γραμμάρια κορεσμένου λίπους, ενώ ένα κουταλάκι βούτυρου 2,4 γραμμάρια.

Οι νέες συστάσεις του ΠΟΥ, τις οποίες αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, εντάσσονται στην προσπάθειά του να μειωθούν οι θάνατοι από καρδιαγγειακές αιτίες παγκοσμίως. Περίπου το ένα τρίτο όλων των θανάτων κάθε χρόνο (σχεδόν 55 εκατομμύρια) είναι καρδιαγγειακής αιτιολογίας.

Όπως είναι ήδη γνωστό, τα κορεσμένα και τα τρανς λιπαρά αποτελούν μια σημαντική πηγή καρδιαγγειακού κινδύνου.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept