Καφές και τσάι: Πόσα φλυτζάνια πρέπει να πίνουμε;

82

Ο καφές και το τσάι είναι τα πιό δημοφιλή ροφήματα παγκοσμίως και η κατανάλωσή του ένα θέμα που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα.

Το πιο συχνό ερώτημα που μας απασχολεί αναφορικά με τον καφέ είναι πόση ποσότητα επιτρέπεται να καταναλώνουμε σε καθημερινή βάση.

Τα οφέλη του καφέ για την υγεία είναι γνωστά.  Στα σημαντικά συστατικά του εντάσσονται τα αντιοξειδωτικά χλωρογενή οξέα (πολυφαινόλες), η καφεΐνη και κάποια ανόργανα άλατα. Ο καφές διαθέτει υψηλότερη αντιοξειδωτική δράση συγκριτικά με άλλα ροφήματα (π.χ. τσάι, κακάο). Τα αντιοξειδωτικά αυτά τα βρίσκουμε σε όλα τα είδη καφέ, ακόμη και στους στιγμιαίους και ντεκαφεϊνέ, αλλά οι ποσότητες διαφέρουν ανάλογα με την προέλευση του καφέ και τα χαρμάνια. Κατά μέσο όρο ένα φλιτζάνι (150 ml) περιέχει 120 mg χλωρογενών οξέων.

Σε αυτή την ερώτηση, τουλάχιστον σε ότι αφορά στην καφεΐνη, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), για τους ενήλικες η πρόσληψη καφεΐνης μέχρι και 400mg/ ημέρα από όλες τις πηγές είναι ασφαλής, με εξαίρεση την περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού στις γυναίκες όπου η πρόσληψη συστήνεται να περιορίζεται στα 200mg/ ημέρα. Τι σημαίνει όμως αυτό πρακτικά;

Τα παραπάνω ασφαλή όρια αφορούν σε όλες τις πηγές καφεϊνης μέσα από τα ροφήματα αλλά και τρόφιμα που καταναλώνουμε, ωστόσο στη χώρα μας η βασική πηγή για τους ενήλικες είναι ο καφές, και πολύ λιγότερο το τσάι, το κακάο, η σοκολάτα, τα ενεργειακά ποτά και τα αναψυκτικά τύπου κόλα. Έτσι, αν κάποιος είναι λάτρης του καφέ, μπορεί να πιει 4-5 φλιτζάνια καφέ ημερησίως, δεδομένου ότι οι περισσότεροι καφέδες κυμαίνονται μεταξύ 60-100mg σε περιεκτικότητα καφεΐνης (εξαρτάται βέβαια από τον καφέ και το πόσο βαρύς είναι).

Ο πιο ελαφρύς καφές, όσον αφορά στην καφεΐνη πάντα, είναι ο μονός ελληνικός καφές, ενώ το είδος με τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα είναι ο καφές φίλτρου (κι όμως, ο γαλλικός έχει περισσότερη καφεΐνη από τον στιγμιαίο, τον εσπρέσο κτλ).

Παρακάτω μπορείτε να δείτε πιο αναλυτικά πόση καφεΐνη περιέχει κάθε καφές, καθώς και τις υπόλοιπες πηγές καφεΐνης. Μην ξεχνάτε ότι όλα εξαρτώνται από το πώς φτιάχνεται ο καφές και πόσο «βαρύ» τον θέλετε.

Καφές φίλτρου: ~100mg/ φλιτζάνι 200ml

Στιγμιαίος καφές: ~ 80mg/ φλιτζάνι 200ml

Εσπρέσο/ καπουτσίνο: ~ 80mg/ φλιτζάνι 60ml

Ελληνικός καφές: ~ 40mg/ φλιτζανάκι 40ml

Ενεργειακά ποτά: ~ 80mg/ συσκευασία

Μαύρο τσάι: ~ 50mg/ φλιτζάνι 220ml

Αναψυκτικά τύπου κόλα: ~ 30mg/ ποτήρι 250ml

Μαύρη σοκολάτα: ~ 50mg/ 100 γραμμάρια

Νέα μελέτη για τους κινδύνους

Ωστόσο οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη συχνή κατανάλωση καφέ ή τσαγιού αναφέροντας ότι πάνω από δύο κούπες ημερησίως- σχετίζονται με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα, σύμφωνα με μια νέα διεθνή έρευνα.

Ο κίνδυνος αφορά τόσο τους καπνιστές όσο και τους μη καπνιστές, καθώς επίσης όσους πίνουν καφέ με ή χωρίς καφεΐνη.

Στην έρευνα, με επικεφαλής την Τζινγκτζίνγκ Ζου του Πανεπιστημίου του Βάντερμπιλτ στο Τενεσί, αναλύθηκαν στοιχεία από 17 μελέτες που αφορούσαν συνολικά 1,2 εκατομμύρια άτομα από τις ΗΠΑ και την Ασία, οι οποίοι έγιναν αντικείμενο παρατήρησης για 8,6 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων οι 20.500 διαγνώστηκαν με καρκίνο του πνεύμονα.

Τα αποτελέσματα, που παρουσιάστηκαν στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Εταιρίας Έρευνας για τον Καρκίνο, έδειξαν πως οι μη καπνιστές που έπιναν πάνω από δύο κούπες καφέ την ημέρα, είχαν 41% περισσότερες πιθανότητες να πάθουν καρκίνο του πνεύμονα σε σχέση με όσους δεν έπιναν καθόλου καφέ, ενώ όσοι έπιναν αντίστοιχη ποσότητα τσαγιού, είχαν 37% μεγαλύτερο κίνδυνο σε σχέση με όσους δεν έπιναν καθόλου τσάι.

Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές στον κίνδυνο ανάλογα με την ηλικία, τη φυλή ή το είδος του καφέ (π.χ. με καφεΐνη ή χωρίς). Μάλιστα, σύμφωνα με τη μελέτη, ο καφές τύπου «ντεκαφεϊνέ» σχετιζόταν με 15% μεγαλύτερο κίνδυνο από ό,τι ο καφές με καφεΐνη.

Η δρ Ζου αναγνώρισε πάντως ότι επρόκειτο μόνο για μια μελέτη παρατήρησης και συσχέτισης, η οποία έχει ορισμένους περιορισμούς και δεν επιτρέπει αιτιολογικού τύπου εξηγήσεις.

Η δρ Τζούλι Φίσερ, ογκολόγος στο Ινστιτούτο Καρκίνου Levine στη Βόρεια Καρολίνα, τόνισε ότι αν και τα ευρήματα αυτά είναι ενδιαφέροντα, δεν μπορούν να βγουν συμπεράσματα από αυτά χωρίς περαιτέρω μέλετη. Η ίδια εκτίμησε ότι πιθανότατα είναι κάτι στη διαδικασία παρασκευής του καφέ που σχετίζεται με τη νόσο και όχι με την καφεΐνη.

Άλλα ευρήματα που παρουσιάστηκαν στο ίδιο επιστημονικό συνέδριο, σύμφωνα με το Live Science, ήσαν πιο καθησυχαστικά: Η κατανάλωση καφέ δεν συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο γλοιώματος ή καρκίνου του παχέος εντέρου σε άνδρες και γυναίκες, ούτε με καρκίνο της ουροδόχου κύστης ή καρκίνωμα νεφρικών κυττάρων σε άνδρες καπνιστές.

Επίσης ο καφές βρέθηκε ότι σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του μαστού στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, ενώ το τσάι με μικρότερο κίνδυνο γλοιώματος στις γυναίκες. Σε άνδρες και γυναίκες, ο καφές χωρίς καφεΐνη βρέθηκε να σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept