Τι να κάνετε και τι να αποφεύγετε αν ακολουθείτε δίαιτα αποτοξίνωσης

36

Τα μικρόβια, οι περιβαλλοντικοί ρύποι ή και ουσίες όπως το αλκοόλ ανήκουν στη μεγάλη οικογένεια που ονομάζουμε «τοξίνες». Ως τοξίνη μπορεί να χαρακτηριστεί οποιοσδήποτε παράγοντας δεν έχει διατροφική ή άλλη αξία για τον ανθρώπινο οργανισμό ή μπορεί να τον βλάψει όταν η έκθεση σε αυτόν είναι μακρόχρονη.

Ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες τοξινών
Οι τοξίνες χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τις εξωγενείς και τις ενδογενείς.

Εξωγενείς ονομάζονται οι τοξίνες που βρίσκονται στο περιβάλλον μας. Πρόκειται για μικροοργανισμούς ή χημικές ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν βλάβες στα κύτταρα εάν εισέλθουν στον οργανισμό μέσω της εισπνοής, της κατάποσης, μιας ανοιχτής πληγής στο δέρμα ή κάποιας άλλης οδού.

Αν και είναι ουτοπικό να προσπαθήσουμε να προστατευτούμε πλήρως από τις περιβαλλοντικές τοξίνες, μπορούμε να περιορίσουμε την έκθεση σε αυτές, για παράδειγμα περιορίζοντας την κατανάλωση αλκοόλ ή καταναλώνοντας βιολογικά φρούτα και λαχανικά που δεν κουβαλούν υπολείμματα παρασιτοκτόνων.

Από την άλλη, οι ενδογενείς τοξίνες παράγονται στον ίδιο τον οργανισμό. Οι περισσότερες από αυτές (π.χ. διοξείδιο του άνθρακα, ουρία, γαλακτικό οξύ) είναι υποπροϊόντα των διαφόρων μεταβολικών διεργασιών που συμβαίνουν στο σώμα. Επίσης, «εργοστάσιο» παραγωγής ενδογενών τοξινών είναι και το έντερο, ιδίως όταν η διατροφή είναι πλούσια σε ανθυγιεινές επεξεργασμένες τροφές με χαμηλή διατροφική αξία.
Η σωστή διατροφή, η τακτική σωματική άσκηση, ο καλός ύπνος και η αποτελεσματική διαχείριση του στρες εξασφαλίζουν ότι καθένα από τα όργανα και συστήματα αποτοξίνωσης του οργανισμού λειτουργεί ομαλά ώστε να αποτρέψει τη συσσώρευση τοξινών στον οργανισμό.

Μπορεί ο οργανισμός μας να αποτελεί μια θαυμαστή «μηχανή» που δουλεύει αγόγγυστα 24 ώρες το 24ωρο, όμως κι εμείς οφείλουμε να τον βοηθάμε όπως μπορούμε για να συνεχίσει να κάνει ανεμπόδιστα τη –ζωτικής σημασίας– δουλειά του.

Όσον αφορά την αποτοξίνωση, μερικές απλές στρατηγικές που μπορούμε να εφαρμόσουμε είναι οι εξής:

– Κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ με μέτρο

– Αποφυγή του καπνίσματος

– Αποφυγή τροφών που έχουν υποστεί εκτενή επεξεργασία

– Ελαχιστοποίηση των τηγανητών γευμάτων και όλων των βλαβερών κορεσμένων και υδρογονωμένων ελαίων

– Προστασία από τους περιβαλλοντικούς ρύπους, όπως τα καυσαέρια των αυτοκινήτων και τα σκληρά καθαριστικά

– Κατανάλωση των τροφών σε όσο το δυνατόν πιο φυσική και ακατέργαστη μορφή (π.χ. φρούτα, λαχανικά, σπόροι)

– Επαρκής ενυδάτωση, κυρίως με νερό, αλλά και με φρέσκα φρούτα και λαχανικά

– Αντιμετώπιση τυχόν γαστρεντερικών διαταραχών

– Έλεγχος για τυχόν τροφικές δυσανεξίες

– Επιλογή βιολογικών προϊόντων έναντι των συμβατικών όποτε αυτό είναι δυνατό

– Λήψη συμπληρώματος βιταμινών και μετάλλων, εφόσον ο γιατρός το κρίνει απαραίτητο

Συμπερασματικά, οι εγγενείς μηχανισμοί αποτοξίνωσης του οργανισμού μας συνδυαστικά με τις δικές μας προσπάθειες για έναν εν γένει υγιεινό τρόπο ζωής μπορούν να μας εξασφαλίσουν την ελάχιστη δυνατή έκθεση στις τοξίνες και στις βλάβες που αυτές μπορεί να προκαλέσουν μακροπρόθεσμα.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept