Αυτή είναι η σωστή διατροφή για να μην έχετε πρόβλημα με τη χολή σας

152

Η χολή είναι ένα μικρό όργανο κάτω από το συκώτι. Αποθηκεύει και εκκρίνει χολή, ένα καφεπράσινο υγρό που παράγει το ήπαρ, το οποίο διοχετεύεται προς το έντερο μέσα από τον χοληδόχο πόρο και βοηθά την πέψη και αφομοίωση των λιπαρών τροφών.
Είναι ένα ευαίσθητο όργανο και η υγιεινή διατροφή, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά βοηθά τη διατήρηση της καλής υγείας του οργάνου. Παρόλο που η κακή διατροφή δεν προκαλεί απευθείας προβλήματα στη χολή και δεν τα θεραπεύει ωστόσο προάγει την καλή λειτουργία του οργάνου και μπορεί να μειώσει την πιθανότητα εμφάνισης λίθων και να ανακουφίσει από τα συμπτώματα. Συγκεκριμένα φαγητά προστατεύουν και προάγουν μια υγιή χολή ενώ άλλα αυξάνουν την πιθανότητα προβλημάτων όπως φλεγμονή ή χολολιθίαση.

Μια πληθώρα παραγόντων συμβάλλει στο σχηματισμό χολόλιθων, συμπεριλαμβανομένου και του οικογενειακού ιστορικού.

Οι γυναίκες έχουν διπλάσιες πιθανότητες από τους άνδρες να τις εμφανίσουν.
Το σωματικό βάρος είναι επίσης ένας σημαντικός παράγοντας, οι πιθανότητες εμφάνισης είναι υψηλότερες σε υπέρβαρους ή παχύσαρκους ασθενείς. Σε ένα υπέρβαρο ασθενή η μείωση του βάρους με σταθερό ρυθμό είναι σημαντική. Η απότομη απώλεια βάρους σχετίζεται με τον σχηματισμό λίθων και την επιβάρυνση της χολής.
Δίαιτες που είναι εξαιρετικά πλούσιες σε λιπαρά και χοληστερόλη και φτωχές σε φυτικές ίνες επιβαρύνουν εξίσου.

Οι αυστηρές δίαιτες και οι δίαιτες γιο-γιο προκαλούν την αυξημένη έκκριση χοληστερόλης στη χολή διαταράσσοντας την ισορροπία χοληστερόλης και χολικών αλάτων.

Διατροφή για τη χολή

Ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή όχι προβλήματος στη λειτουργία της χολής η διατήρηση του βάρους σε σταθερά επίπεδα και η εφαρμογή μιας διατροφής χαμηλής σε ζωικά λίπη και χοληστερόλη και πλούσια σε φυτικές ίνες είναι η καλύτερη πρόληψη.

Για μια υγιή χολή προσθέστε στη διατροφή σας τις ακόλουθες τροφές:

• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κυρίως πιπεριές, εσπεριδοειδή, σκούρα φυλλώδη λαχανικά, ντομάτες (στην εποχή τους). Είναι πλούσια σε βιταμίνη C, φυτικές ίνες, ασβέστιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για τη χολή
• Σαρδέλες, ψάρια και οστρακοειδή
• Φασόλια, φακές, ξηρούς καρπούς, τόφου
• Προϊόντα ολικής άλεσης όπως ψωμί, ρύζι, βρόμη και δημητριακά
• Άπαχη λευκή πρωτεΐνη και ψάρι
• Γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά.
• Μερικές μελέτες αποδεικνύουν ότι η καφεΐνη μειώνει τον κίνδυνο σχηματισμού χολόλιθων και στους άνδρες και στις γυναίκες. Όπως επίσης και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μειώνει τον σχηματισμό τους.
• Η κατανάλωση φυτικής πρωτεΐνης όπως οι ξηροί καρποί, οι φακές, το τόφου,τα φασόλια, η σόγια βοηθούν την καλή λειτουργία της χολής.

Ποιες τροφές να αποφύγετε

• Τα φυτικά έλαια εκτός του ελαιόλαδου, το φυστικοβούτυρο
• Τα ραφιναρισμένα λευκά τρόφιμα όπως λευκό ψωμί και λευκά ζυμαρικά, τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λίπη, επεξεργασμένες τροφές, τηγανητά, σάλτσες
• Τροφές πλούσιες σε τρανς λιπαρά επίσης επηρεάζουν τη χολή
• Το κάπνισμα καλό είναι να μειωθεί

Ειδικά μετά από χειρουργείο αφαίρεσης χολής πρέπει να αποφεύγονται τροφές που περιέχουν λίπος περισσότερο από 3γρ ανά 30γρ, τηγανητά τρόφιμα, αλλαντικά, κρεμώδεις σάλτσες και πλήρη γαλακτοκομικά.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept