Έλληνας επιστήμονας «κούρδισε το πορτοκάλι»!

... και μπόρεσε να τη ρυθμίσει

Εδώ η ζωή, μιμείται την τέχνη. Για την ακρίβεια, η επιστήμη, ανακαλύπτει τον κινηματογράφο.

Χρειάστηκε να περάσουν 47 χρόνια από την ταινία «κουρδιστό πορτοκάλι» για να δούμε το ζοφερό της σενάριο να μπορεί να εφαρμοστεί. Η αρχή έγινε σε πειραματόζωα, αλλά οι επιστήμονες είναι πεπεισμένοι πως όχι μόνο εντόπισαν την έδρα της επιθετικότητας, στον ανθρώπινο εγκέφαλο, αλλά μπορούν και να την αναστείλουν ή να την πυροδοτήσουν, κατά το δοκούν.

Έχουν εντοπίσει το ακριβές σημείο από το οποίο προέρχεται η βία και ο θυμός, γεγονός που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για θεραπείες επιθετικότητας όπως αυτές της ταινίας… » Κουρδιστό πορτοκάλι»

Πρόκειται για ομάδα νευρώνων (PMv), που εδρεύει στον υποθάλαμο του εγκεφάλου και τώρα, μέσω αυτών, οι επιστήμονες μπορούν να  αναπτύξουν ή να  καταστείλουν τη βία.
Αυτό το τμήμα συνήθως συνδέεται με την όρεξη, αλλά η μελέτη ανέδειξε ότι έχει αυτή τη σκοτεινή πλευρά.

Η αρχή έγινε σε πειραματόζωα

Η νέα μελέτη που επικεντρώθηκε στην επιθετικότητα σε ποντίκια, τα οποία έχουν πολλά από τα ίδια κυκλώματα εγκεφάλου που βρίσκονται στους ανθρώπους.Τα αρσενικά ποντίκια εκπαιδεύτηκαν για να είναι επιθετικά και παρατήρησαν τη συμπεριφορά τους προς τα ασθενέστερα.

Οι ερευνητές κατόρθωσαν να αντιστρέψουν τους ρόλους, με το να αναστείλουν τη δραστηριότητα των συγκεκριμένων νευρώνων στα κυριαρχικά πειραματόζωα και αντίστροφα να ενεργοποιήσουν τα ίδια εγκεφαλικά κύτταρα στα υποτακτικά ποντίκια.

Πίσω από αυτή την ανακάλυψη βρίσκεται  Έλληνας ερευνητής. Ο  Στέφανος Σταγκουράκης του Τμήματος Νευροεπιστήμης του ιατρικού Ινστιτούτου Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, ειναι επικεφαλής της ομάδας που έκανε τη  σχετική δημοσίευση στο περιοδικό νευροεπιστήμης «Nature Neuroscience».

Μάλιστα, ο Σταγκουράκης και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν στους συγκεκριμένους νευρώνες τη σύγχρονη τεχνική της οπτογενετικής («χειραγώγηση» των γονιδίων μέσω φωτός) και κατάφεραν να ελέγξουν την επιθετικότητα των πειραματόζωων, ενεργοποιώντας ή αναστέλλοντας τη δράση αυτών των εγκεφαλικών κυττάρων. Έτσι, είτε ώθησαν τα ποντίκια να επιτεθούν, είτε αντίθετα «φρέναραν» μια επίθεσή τους.

Το οπτικό ερέθισμα που χρησιμοποίησαν οι ερευνητές αλλά και το νόημα της έρευνάς τους – οτι δηλαδή μπορούν να χειραγωγήσουν την επιθετικότητα παραπέμπει στο σενάριο της κινηματογραφικής ταινίας «Κουρδιστό Πορτοκάλι» κάνοντας την να δείχνει επίκαιρη, 47 χρόνια μετά.

Στην ταινία του Stanley Kubrick το 1971, που βρίσκεται σε μια εφιαλτική  κοινωνία, ο κοινωνιοπαθητικός παράνομος Alex υποτάσσεται σε μια πειραματική θεραπεία αποστροφής για να τον θεραπεύσει από την επιθετικότητά του. Το αποτέλεσμα πετυχαίνει αλλά με κόστος…

Μπορείτε να φανταστείτε να είναι κάτι τέτοιο, εφικτό στο μέλλον;

Πηγή: ΑΠΕ και mirror.co.uk