Τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν μαθαίνουμε κάτι;

285

Μερικές φορές ευχόμαστε να μπορέσουμε να μάθουμε κάτι γρήγορα και αποτελεσματικά σε χρόνο ρεκόρ. Αυτό γίνεται μόνο με τη συνεργασία του μυαλού μας και μόνο αν καταλάβουμε πως λειτουργεί μπορούμε να πετύχουμε το στόχο μας

Όταν ένα άτομο ενδιαφέρεται να μάθει κάτι νέο, ή βρίσκεται μπροστά σε μια νεα εμπειρία ή χώρο, ο εγκέφαλος δημιουργεί μια σειρά νευρικών συνδέσεων.

Στην ουσία προκειται για  μονοπάτια ή νευρωνικά κυκλώματα  που είναι κατασκευασμένα σαν διαδρομές για την ενδο-επικοινωνία των νευρώνων.

Αυτές οι διαδρομές δημιουργούνται στον εγκέφαλο μέσω της μάθησης και της πρακτικής. 

Οι νευρώνες επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω συνδέσεων που ονομάζονται συνάψεις και αυτές οι διαδρομές επικοινωνίας μπορούν να αναγεννιούνται σε όλη τη διάρκεια της ζωής

Κάθε φορά που αποκτούν νέα γνώση (μέσω της επαναλαμβανόμενης πρακτικής), η επικοινωνία ή η συναπτική διαβίβαση μεταξύ των νευρώνων που συμμετέχουν, ενισχύεται.

Μία καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά σήματα ταξιδεύουν πιο αποτελεσματικά κατά μήκος του νέου δρόμου..

Όταν η  επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων βελτιώνεται, η νόηση γίνεται όλο και πιο γρήγορα. Aφού η  συναπτική πλαστικότητα είναι ίσως ο πυλώνας επί του οποίου στηρίζεται η καταπληκτική πλαστικότητα του εγκεφάλου.

Στην ουσια η  πλαστικότητα του εγκεφάλου είναι η ικανότητα του νευρικού συστήματος να αλλάζει τη δομή και τη λειτουργία του καθ ‘όλη τη ζωή του, ως αντίδραση στην ποικιλομορφία του περιβάλλοντος. Είναι η  λειτουργία που επιτρέπει στους νευρώνες να αναγεννηθούν  ανατομικά και λειτουργικά αλλά  και να σχηματίσουν νέες συνδέσεις.

Αυτή η προσαρμοστικότητα στο νευρικό σύστημα επιτρέπει στον εγκέφαλο να ανακτήσει διαταραχές ή βλάβες , ώστε να μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις των αλλαγών που προκαλούνται από ασθένειες όπως σκλήρυνση κατά πλάκας, Parkinson, γνωστική βλάβη, νόσο του Αλτσχάιμερ , δυσλεξία, ΔΕΠΥ και άλλες.

Χωρικής μνήμη είναι η λειτουργία του εγκεφάλου κατά την οποια το άτομο αποθηκεύει, ανακαλεί, επεξεργάζεται και χρησιμοποιεί πληροφορίες που έχουν σχέση με τους χώρους ή αντικείμενα και τις σχέσεις μεταξύ τους), η οποία εντοπίζεται σε ένα σημείο  που ονομάζεται «Ιππόκαμπος».

Πρόκειται για μια εγκεφαλική περιοχή που αποτελείται από ειδικά κύτταρα που καταγράφουν μνημονικά την καθημερινότητα.

Οι δύο θέσεις του ιππόκαμπου, αριστερά και δεξιά του εγκεφάλου, συντονίζονται έτσι ώστε να «παράγεται» η καθημερινή επεισοδιακή μνήμη, η οποία επηρεάζεται από οποιαδήποτε διαταραχή αυτών των κυττάρων.

Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα «κύτταρα πλέγματος» στον ενδορινικό φλοιό του εγκεφάλου.

Πρόκειται για  διάσπαρτους εξειδικευμένους νευρώνες που ενεργοποιούνται με χαρακτηριστικά μοτίβα όταν κάποιος ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή, για τη διαδικασία πυροδότησης σημείων  του εγκεφάλου ανάλογα με το περιβάλλον, καθώς και στα κύτταρα τοποθεσίας που ενεργοποιούνται μόνο σε συγκεκριμένα γεωγραφικά σημεία .

Και τα δύο αυτά είδη κυττάρων συμμετέχουν σε ένα σύστημα εντοπισμού θέσης στον εγκέφαλο-ένα είδος βιολογικού συστήματος πλοήγησης που μας επιτρέπει να προσανατολιζόμαστε και να βρίσκουμε το δρόμο μας.

Συμπερασματικά ο πιο γρήγορος τρόπος να μάθουμε κάτι ειναι μέσω της επανάληψης και της εξάσκησης

 

 

 

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept