Ταξιδεύετε με αεροπλάνο; Δείτε τι αναπνέετε…

103

Οι ενοχλητικές οσμές κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων είναι συνηθισμένες. Δεν είναι όμως πάντα «αθώες». Σύμφωνα με ειδικούς δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που οι οσμές αυτές, γνωστές ως «fume events», προέρχονται από τα συστήματα συμπίεσης και εξαερισμού των αεροσκαφών. Στην πραγματικότητα πρόκειται για τοξικές ουσίες, οι οποίες εισέρχονται στο ανθρώπινο νευρικό σύστημα προκαλώντας βλάβες.

Αεροσυνοδοί και πιλότοι προσπαθούν εδώ και καιρό να επιστήσουν την προσοχή σε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα: στο μολυσμένο αέρα στην καμπίνα του αεροσκάφους με σοβαρές συνέπειες για την υγεία και την ασφάλεια των πτήσεων. Το θέμα ανέδειξε και πάλι με ρεπορτάζ της η  Deutsche Welle φέρνοντας στο προσκήνιο απόψεις των εργαζομένων σε αυτά τα μέσα μεταφοράς.

Η αεροσυνοδός Κέρστιν Κόνραντ θυμάται με μεγάλη ακρίβεια το πρώτο περιστατικό αεροτοξικού συνδρόμου που της έτυχε: «Πήγα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους και ανέπνευσα αέρα από τη μάσκα οξυγόνου. Είχα δυνατό πονοκέφαλο και πόνο στην κοιλιά και μετά ένα μούδιασμα στα μέλη του σώματός μου, το οποίο εξαπλώθηκε σαν παραλυσία».

228 φορές καταγράφηκε το αεροτοξικό σύνδρομο μόνο από την Ομοσπονδιακή Γερμανική Υπηρεσία Έρευνας Ατυχημάτων τον περασμένο χρόνο.Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό μια και εάν αυτό το σύνδρομο πλήξει τον πιλότο τα αποτελέσματα μπορεί να είναι ολέθρια για την ασφάλεια της πτήσης.

Ωστόσο οι πιλότοι έχουν τη δυνατότητα να τραβήξουν μάσκες με καθαρό οξυγόνο ενώ οι αεροσυνοδοί και οι επιβάτες μπορούν να τραβήξουν μάσκες με αέρα που ανακυκλώνεται στην καμπίνα του αεροσκάφους.

Ο τοξικός αέρας μέσα στο αεροπλάνο μπορεί να πλήξει το κεντρικό νευρικό σύστημα, τη λειτουργία των πνευμόνων, να προκαλέσει αίσθημα παραλυσίας στα άκρα, να επηρεάσει τη μνήμη.

Στη Γερμανία το 2012 η περίπτωση της πτήσης των German Wings, θυγατρικής εταιρείας της Lufthansa είναι ενδεικτική. Το αεροσκάφος έφτασε ένα βήμα πριν το δυστύχημα, όταν τα μέλη του πληρώματος στο πιλοτήριο παρουσίασαν συμπτώματα δηλητηρίασης και ζάλης. Οι ίδιοι είχαν εισπνεύσει τοξικές αναθυμιάσεις και με μεγάλη δυσκολία, χάρη στο θάρρος που επέδειξαν, κατάφεραν να προσγειώσουν με ασφάλεια το αεροπλάνο στο αεροδρόμιο Βόννης-Κολωνίας. Η περίπτωσή τους δεν είναι μοναδική.

Την ίδια ώρα, κατασκευαστικές και αεροπορικές εταιρείες αμφισβητούν την αιτιώδη συνάφεια μεταξύ του μολυσμένου αέρα στο αεροπλάνο και των δυσμενών συνεπειών στην υγεία.

Σύμφωνα όμως με έρευνα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορικών Δυστυχημάτων (ΒFU) κατά την περίοδο 2006-2013 αναφέρθηκαν 663 περιστατικά επικίνδυνων αναθυμιάσεων σε επιβατικά αεροσκάφη που προκάλεσαν προβλήματα υγείας. Σε δέκα μάλιστα περιπτώσεις αναφέρθηκαν «δυσμενείς επιπτώσεις που οδήγησαν σε μακροχρόνια προβλήματα».

Άλλες έρευνες, Βρετανών και Αυστραλών επιστημόνων, οι οποίες πιστοποιούν μια άμεση σύνδεση του αεροτοξικού συνδρόμου με βλάβες στην υγεία. Η σχετική έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το 2017, κάνει λόγο για μια νέα επαγγελματική νόσο, η οποία θα πρέπει να αναγνωριστεί ως τέτοια, γεγονός βέβαια που θα σήμαινε τεράστιο κόστος για τις αεροπορικές και ασφαλιστικές εταιρείες.

Όσο για τους επιβάτες που ζητούν κάποιες φορές φάρμακα για πονοκεφάλους ή παρουσιάζουν αδιαθεσία να σημειωθεί οτι  δεν κινδυνεύουν τόσο πολύ αφού δεν ταξιδεύουν τόσο συχνά αλλά και γιατί είναι πολύ δύσκολο, ακόμα και εάν επισκεφθούν τον γιατρό να αποδείξουν ότι ο μολυσμένος αέρας του αεροσκάφους συνδέεται με την αδιαθεσία τους.

H oυσία TCN είναι γνωστή και ως E605 και απαντάται συνήθως σε φυτοφάρμακα. Έχει παρόμοια σύνθεση με το δηλητηριώδες αέριο σαρίν και ανήκει επίσης στην οικογένεια των οργανοφωσφορικών. Τα σύγχρονα αεροσκάφη χρησιμοποιούν συχνά στους κινητήρες τους την παραπάνω ουσία για να μειώσουν τη διάβρωση στα ακροφύσια αέρα. Σε όλα σχεδόν τα αεροσκάφη ο αέρας στην καμπίνα των επιβατών διέρχεται αφιλτράριστος μέσα από τα μηχανήματα αυτά. Έτσι ο κίνδυνος να περάσουν στο σύστημα κλιματισμού της καμπίνας τοξικά σταγονίδια είναι υπαρκτός.

Με πληροφορίες από dw.com

Μπορεί επίσης να σας αρέσει