Ουρική αρθρίτιδα: Προσοχή στις τροφές που επιδεινώνουν το πρόβλημα

232

Η ουρική αρθρίτιδα είναι  φλεγμονώδης πάθηση των αρθρώσεων. Οφείλεται στην εναπόθεση μέσα και γύρω από τις αρθρώσεις με τη μορφή κρυστάλλων ενός άλατος του ουρικού οξέος που λέγεται ουρικό μονονάτριο.

Ο σχηματισμός των κρυστάλλων αυτών οφείλεται σε μεγάλη αύξηση των επιπέδων του ουρικού οξέος στο αίμα (υπερουριχαιμία).

Παλιά ήταν γνωστή και ως «ποδάγρα» εξαιτίας της συχνότερης εντόπισής της, δηλαδή στην μεγάλο δάκτυλο ποδιού. Επειδή όμως δεν είναι η μοναδική άρθρωση που προσβάλλει, ο όρος «ποδάγρα» έχει πλέον εγκαταλειφθεί.

Προσβάλλει πολύ πιο συχνά τους άνδρες από ό,τι τις γυναίκες και μάλιστα σε αναλογία 5:1, ενώ εμφανίζει τη μεγαλύτερη συχνότητά της μετά την πέμπτη δεκαετία της ηλικίας.

Τί πρέπει να κάνετε:

Απώλεια βάρους. Το αυξημένο σωματικό βάρος αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας, και επομένως η απώλεια βάρους μειώνει τον κίνδυνο. Η έρευνα δείχνει ότι η μείωση του αριθμού των θερμίδων και η απώλεια βάρους – ακόμα και χωρίς δίαιτα περιορισμένων πουρινών – μειώνει τα επίπεδα του ουρικού οξέος και μειώνει τον αριθμό των επιθέσεων ουρικής αρθρίτιδας. Η απώλεια βάρους μειώνει επίσης τη συνολική πίεση στις αρθρώσεις.

Σύνθετους υδατάνθρακες. Τρώτε περισσότερα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως, τα οποία παρέχουν σύνθετους υδατάνθρακες. Αποφύγετε τροφές όπως το άσπρο ψωμί, κέικ, γλυκά, ζαχαρούχα ποτά και τα προϊόντα με σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης.

Νερό. Κρατήστε τον εαυτό σας ενυδατωμένο με πολύ νερό. Μια αύξηση στην κατανάλωση νερού έχει συνδεθεί με λιγότερες επιθέσεις ουρικής αρθρίτιδα. 8 έως 16 ποτήρια υγρών την ημέρα με τουλάχιστον το μισό από αυτό να είναι νερό. Ένα ποτήρι είναι 250ml.

Λίπη. Μειώστε τα κορεσμένα λίπη από το κόκκινο κρέας, τα λιπαρά πουλερικά και τα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα.

Πρωτεΐνες. Προσθήκη πρωτεΐνης στη διατροφή σας με χαμηλά λιπαρά από κρεατικά ή χωρίς λιπαρά από γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά ή άπαχο γάλα, τα οποία συνδέονται με μειωμένα επίπεδα ουρικού οξέος.

Συστάσεις για συγκεκριμένα τρόφιμα :

Λαχανικά υψηλής περιεκτικότητας σε πουρίνες. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες δεν αυξάνουν τον κίνδυνο ουρικής. Μια υγιεινή διατροφή βασισμένη σε πολλά φρούτα και λαχανικά μπορεί να περιλαμβάνει τέτοια λαχανικά, όπως τα σπαράγγια, το σπανάκι, τα μπιζέλια, το κουνουπίδι και τα μανιτάρια. Μπορείτε, επίσης, να φάτε φασόλια ή φακές, τα οποία έχουν περιεκτικότητα σε πουρίνες, αλλά είναι επίσης μια καλή πηγή πρωτεΐνης.

Κρέατα. Αποφύγετε κρέατα, όπως το συκώτι, τα νεφρά και γλυκάδια, τα οποία έχουν υψηλά επίπεδα πουρίνης και συμβάλλουν σε υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα.

Επιλεγμένα θαλασσινά. Αποφύγετε τα παρακάτω είδη θαλασσινών, τα οποία είναι υψηλότερα σε πουρίνες από τα υπόλοιπα: γαύρος, ρέγγα, σαρδέλα, μύδια, χτένια, πέστροφα, μπακαλιάρος, σκουμπρί και τόνος.

Αλκοόλ. Το αλκοόλ στο σώμα μας θεωρείται ότι αυξάνει την παραγωγή ουρικού οξέος, και συμβάλλει στην αφυδάτωση. Η μπύρα σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας.

Βιταμίνη C. Η βιταμίνη C μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων του ουρικού οξέος.

Καφές. Μια έρευνα δείχνει ότι η μέτρια κατανάλωση καφέ μπορεί να συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας, ιδιαίτερα με την καφεΐνη. Συζητήστε με το γιατρό σας σχετικά με το πόσο καφέ είναι κατάλληλο να πίνετε σύμφωνα και με άλλες παθήσεις που μπορεί να έχετε.

Κεράσια. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η κατανάλωση κερασιών σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο ουρικής αρθρίτιδας.

Το ουρικό οξύ παράγεται, όταν το σώμα, διασπά μια χημική ουσία πουονομάζεται πουρίνη.

Οι πουρίνες εμφανίζονται φυσικά στο σώμα μας, αλλά είναι και σε ορισμένα τρόφιμα και αποβάλλεται με τα ούρα.

Ο κατάλογος των απαγορευμένων τροφών περιλαμβάνει τα εξής:

Μπύρα και άλλα οινοπνευματώδη ποτά

Κρέατα όπως το συκώτι, τους νεφρούς, την καρδιά και το στομάχι

Πουλερικά, ειδικά χήνα

Κόκκινο κρέας

Θαλασσινά

Άγρια θηράματα

Σπαράγγι

Κουνουπίδι

Ξερά φασόλια και φακές

Αρακάς

Μανιτάρια

Σπανάκι

Και σε οξεία φάση η ντομάτα

 

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept