Ύπουλος εχθρός των αυτιών, ο δυνατός θόρυβος

189

Ιάκωβος Πετμεζάκης

Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα μπορούν ν΄ αντιμετωπιστούν τα
προβλήματα ακοής στα νεογνά, τονίζει ο δρ. Ιάκωβος Πετμεζάκης,
Δρ.Πανεπιστημίου Δυτικού Βερολίνου, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου
Αθηνών, διευθυντής της Κλινικής ΩΡΛ Μητέρα. Κρούει, όμως, τον κώδωνα του
κινδύνου για την κακοποίηση των αυτιών μας, κυρίως στους νέους ανθρώπους
που διασκεδάζουν στα κλαμπ ή γενικά σε χώρους με δυνατή μουσική. Μέτρα
χρειάζονται κι επαγγελματίες, που έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με
έντονους θορύβους: Εργαζόμενοι σε κομπρεσέρ, μηχανές εργοστασίων, κλαμπ κ.ά.

– Πως αντιλαμβανόμαστε αν ένα μωρό έχει πρόβλημα ακοής;
«Στην Ελλάδα υπάρχει ένα σύστημα που, όταν γεννιέται ένα
μωρό, σε ειδικά μαιευτήρια, τις δυο πρώτες ημέρες γίνεται εξέταση της
ακοής, με τη μέθοδο των ωτοακουστικών εκπομπών. Η εξέταση αυτή μας δίνει
τη δυνατότητα με πολύ μεγάλα ποσοστά προσέγγισης, να διαπιστώσουμε, αν
υπάρχει στο νεογνό πρόβλημα ακοής».

– Ποιά είναι η αιτία της βαρηκοΐας σ΄ένα νεογέννητο;
«Υπάρχουν κάποιες πληροφορίες που το συνδέουν με μια
παραλλαγή σ΄ ένα χρωμόσωμα αλλά κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί πλήρως».

– Κι αν διαπιστωθεί ότι όντως υπάρχει πρόβλημα;
«Επανεξετάζουμε ένα μήνα αργότερα με την ίδια μέθοδο. Εφ΄ όσον
διαπιστώσουμε όμως και τότε υπάρξει υπόνοια τότε προχωράμε σ΄ επόμενη
επανεξέταση πάνω στο δίμηνο. Μετράμε ορισμένα δυναμικά του εγκεφαλικού
στελέχους κι εκεί κάνουμε τι διάγνωση, αν το παιδί είναι βαρήκοο ή σε τι
βαθμό είναι. Από κει και πέρα μελετάμε το παιδί κλινικά και βλέπουμε τις
αντιδράσεις, που έχει στο χώρο. Υπάρχουν απλά τεστ που γίνονται κι από
τον παιδίατρο αλλά οι γονείς θα πρέπει να επισκεφθούν ειδικό
ωτορινολαρυγγολόγο. Αν πράγματι ως την ηλικία του ενός έτους δεν έχουμε
θετική εξέλιξη στην ακοή είναι μονόδρομος πλέον η τοποθέτηση του
κοχλιακού εμφυτεύματος. Το κοχλιακό εμφύτευμα εισάγεται κυρίως από την
Ευρώπη και την Αμερική. Μπαίνει στο αυτί κι ειδική ομάδα εκπαιδεύει το
παιδί να έχει ικανοποιητική ακοή, ώστε να μπορέσει να πάει σε φυσιολογικό σχολείο
ακουόντων».

– Οι ιώσεις είναι κάτι πολύ συνηθισμένο αυτή την περίοδο και
συχνά τα παιδιά είναι μπουκωμένα. Πότε όμως είναι απαραίτητο να μην πάνε
σχολείο;

«Εκείνο το οποίο πρέπει να προσέχουμε είναι να μην έχουν
βλέννες να μην έχουν μίξες και να μη βιαζόμαστε να δώσουμε αντιβίωση.
Μπορούμε να πλένουμε τη μύτη ή να βάζουμε σταγόνες για σύντομο διάστημα.
Καλό είναι να συνομιλούμε και με τη δασκάλα. Αν υπάρχει έντονο πρόβλημα
στο σχολείο και πολλά παιδιά νοσούν από λοιμώξεις, εφ΄ όσον υπάρχει η
δυνατότητα φύλαξής, καλό είναι τα παιδιά να μένουν στο σπίτι».

– Να πάμε όμως και στους μεγάλους. Εδώ ο κίνδυνος είναι από
τα κινητά τηλέφωνα;

«Δεν έχουν γίνει εκτεταμένες έρευνες για τ΄αυτιά, ωστόσο
υπάρχουν έρευνες για τη λειτουργία του εγκεφάλου. Με τα κινητά τηλέφωνα
έχουμε επιβάρυνση αλλά δεν έχουμε επίσημα στοιχεία. Ο θόρυβος όμως
ελλοχεύει σημαντικούς κινδύνους για τ΄ αυτιά. Οι έφηβοι κι οι νέοι
πηγαίνουν σε μέρη που είναι πολύ δυνατά η μουσική και τα ηχεία δίπλα
τους, κάτι που είναι καταστροφικό για τ΄αυτιά. Κι ακόμη χειρότερα είναι
για τους ανθρώπους που δουλεύουν σε τέτοια μαγαζιά, τους ανθρώπους που
δουλεύουν καθημερινά με κομπρεσέρ κ.ά. Πρόκειται για μεγάλες βλάβες στο
αυτί που δεν διορθώνονται. Είναι μια από τις σοβαρές αιτιολογίες των
εμβοών. Οι άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ θορυβώδες περιβάλλον θα έπρεπε
να φορούν έστω απλές ωτοασπίδες. Θυμάμαι όταν, όντας νέος γιατρός
πρωτοάνοιξα το ιατρείο μου στην περιοχή της Νέας Ιωνίας, λειτουργούσαν
πολλά κλωστοϋφαντουργεία. Με τα χρόνια οι υφαντουργοί ήρθαν να τους
εξετάσω, γιατί αντιμετώπιζαν προβλήματα ακοής».

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept