Ανδρέας Ξανθός: «Αντίπαλός μας είναι τα εκρηκτικά προβλήματα της Δημόσιας Υγείας!»

122

Ανδρέας Ξανθός
Τα προβλήματα στο χώρο της Υγείας παραδέχτηκε μιλώντας στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, ο οποίος τόνισε πως υπάρχει δυνατότητα για υλοποίηση μέτρων με προοδευτικό χαρακτήρα στην Υγεία ακόμη κι εντός μνημονίου, υπό προϋποθέσεις, ο οποίος στο τέλος της ομιλίας του έκανε λόγο και για «προσωρινή ήττα»!
Υποστήριξε ότι υπάρχουν δυνατότητες και  παραδέχτηκε ότι η καθημερινότητα του συστήματος Υγείας δεν βελτιώθηκε ενώ σε μερικές περιπτώσεις υπήρξε επιδείνωση λόγω των διαχρονικών προβλημάτων.
Ο Ανδρέας Ξανθός ανέφερε μεταξύ άλλων πως «υπάρχουν τομείς προνομιακής παρέμβασης μιας αριστερής κυβέρνησης εντός του Μνημονίου , όπως η προοδευτική μεταρρύθμιση στο  φορολογικό σύστημα με δικαιότερη  κατανομή βαρών  και αναδιανομή του πλούτου , όπως η μεταρρύθμιση στο ΕΣΥ, την ΠΦΥ και την Ψυχική Υγεία , όπως η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, η ενίσχυση της κοινωνικής οικονομίας , οι θεσμικές αλλαγές για την αντιμετώπιση της διαφθοράς, της διαπλοκής και του πελατειακού συστήματος και τόσα άλλα. Εμείς πιστεύουμε ότι αν δεν μπορεί η Αριστερά να είναι χρήσιμη στον κόσμο της εργασίας και τους αδύναμους από τη θέση της κυβέρνησης αυτή την περίοδο της κρίσης και της φτωχοποίησης , πότε θα είναι ; Η ιστορική μας ευθύνη είναι να βγάλουμε την κοινωνία και τη χώρα από την κρίση με σχέδιο, όραμα και πολιτική αξιοπιστία . Και αυτό θα κάνουμε», τόνισε μεταξύ άλλων .
«Η καθημερινότητα δεν βελτιώθηκε»
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του παραδέχθηκε πως «η καθημερινότητα του Συστήματος Υγείας δεν βελτιώθηκε» , αντίθετα σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξε επιδείνωση των διαχρονικών προβλημάτων του ( υποστελέχωση-χρέη-ελλείψεις υλικών-αναμονές στα ΤΕΠ , Εξωτερικά Ιατρεία , Χειρουργεία κλπ) . Παρά την πολιτική βούληση της κυβέρνησης και παρά την εκπόνηση σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την επιβίωση του ΕΣΥ , η αντιστροφή της πορείας λειτουργικής κατάρρευσης του δεν έγινε εφικτή σε 8 μήνες. Αν αναλογιστούμε όμως τι προηγήθηκε ( κλείσιμο 11 νοσοκομείων , συγχωνεύσεις νοσοκομείων- κλινικών και τμημάτων , κατάργηση κλινών και οργανικών θέσεων , Οργανισμοί Νοσοκομείων με περικοπή τμημάτων και υπηρεσιών, πάγωμα προσλήψεων μόνιμου προσωπικού για 6 χρόνια , διαθεσιμότητα εργαζομένων, διάλυση ΠΦΥ και δομών ΕΟΠΥΥ , περικοπές λειτουργικών δαπανών 40% , αναξιοκρατία, κομματισμός ) , αντιλαμβανόμαστε ότι είχαμε να κάνουμε με  ένα πολιτικό σχέδιο συρρίκνωσης της δημόσιας περίθαλψης , μετακύλισης του κόστους στους πολίτες και διεύρυνσης του «ζωτικού χώρου» για τις  ιδιωτικές  επιχειρήσεις υγείας».
Ωστόσο, έκανε λόγο για «υποκριτική ευαισθησία των απολογητών της απορρύθμισης του ΕΣΥ  και της ΠΦΥ προκαλεί και προσβάλλει τους εργαζόμενους που κρατούν ακόμα  όρθια τη δημόσια περίθαλψη. Αυτοί ξέρουν πολύ καλά ποιοι πονούν το ΕΣΥ, ποιοι έχουν οργανική σχέση με τη δημόσια περίθαλψη και μπορούν να συνεισφέρουν με γνώση και ανιδιοτέλεια στην ανακούφιση των πληγών της.  Ξέρουν , γιατί δώσαμε δείγματα γραφής κατά τη διάρκεια μιας  ολιγόμηνης αλλά συστηματικής προσπάθειας να κρατηθεί όρθιο και λειτουργικό το ΕΣΥ , να διευκολυνθεί η κάλυψη των ανασφάλιστων και να καταργηθεί  το  «εισιτήριο πρόσβασης» των 5 ευρώ , να διασφαλιστεί η επιβίωση των δημόσιων δομών με παράταση της θητείας όλου του επικουρικού προσωπικού μέχρι 31/12/2015 και με συνολικό προγραμματισμό 3500 μόνιμων προσλήψεων γιατρών και λοιπού νοσηλευτικού-παραϊατρικού προσωπικού , για πρώτη φορά μετά από 6 χρόνια».
Οι προσλήψεις στο σύστημα Υγείας 
Ήδη, τόνισε,  «έχει δρομολογηθεί η 1η δέσμη προκηρύξεων μέσω ΑΣΕΠ περίπου 1.000 θέσεων εργαζομένων στα νοσοκομεία, ενώ έχει εγκριθεί με ΠΥΣ  η 2η δέσμη με περίπου 2500 γιατρούς -νοσηλευτές- λοιπό παραϊατρικό και διοικητικό προσωπικό  για τον ευρύτερο χώρο της Υγείας . Ξέρουν  πολύ καλά οι εργαζόμενοι στο ΕΣΥ ότι επισπεύτηκαν οι κρίσεις και οι διορισμοί αρκετών μονίμων ειδικευμένων γιατρών στα νοσοκομεία από προκηρύξεις προηγουμένων ετών που είχαν «παγώσει» . Ξέρουν ότι έγινε προσπάθεια , παρά τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στην πορεία και τα οποία θα αξιολογηθούν και θα γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις , να απλοποιηθεί η διαδικασία  πρόσληψης  επικουρικών γιατρών και να αυξηθεί ο  χρόνος των συμβάσεων  από 1 σε 2 χρόνια ( για τα επαρχιακά νοσοκομεία) ή και σε 3 χρόνια για ειδικά τμήματα ( ΜΕΘ, ΜΕΝΝ, ΜΤΝ, ΤΕΠ, Ογκολογικά Τμήματα, δομές Ψυχικής Υγείας , ΕΚΑΒ ). Ξέρουν ότι είχε ετοιμαστεί η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου  για την υγειονομική περίθαλψη  των ανασφάλιστων ανθρώπων , χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και γραφειοκρατικά εμπόδια, καθώς επίσης ότι καταργήθηκε η απαράδεκτη υγειονομική διάταξη 39Α που είχε ευνοήσει το στιγματισμό ασθενών και τον κοινωνικό ρατσισμό . Είναι γνωστό τέλος, ότι – σε συνεργασία με ΜΚΟ και ανθρωπιστικές οργανώσεις- δόθηκε πολύ μεγάλη προτεραιότητα στην  υγειονομική φροντίδα των προσφύγων-μεταναστών και στην υποστήριξη μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ των ιατρείων στις περιοχές  πρώτης υποδοχής και σε  χώρους φιλοξενίας όπως στον Ελαιώνα».
Αντίπαλος τα εκρηκτικά προβλήματα 
Ο υπουργός Υγείας αναφερόμενος στα προβλήματα σημείωσε ότι «ο βασικός αντίπαλος προφανώς είναι τα εκρηκτικά προβλήματα του Συστήματος Υγείας . Αντίπαλος επίσης είναι το δημοσιονομικό πλαίσιο που προέκυψε με τη συμφωνία και συντηρεί τη λιτότητα  . Ο πιο σημαντικός όμως αντίπαλος είναι οι αντιστάσεις ενός ολόκληρου συστήματος συμφερόντων που συντηρούνταν από τις διαχρονικές  παθογένειες και τις στρεβλώσεις της δημόσιας περίθαλψης , από το κλίμα ανοχής στην προκλητή ζήτηση, τη σπατάλη , τη διαφθορά και την εκμετάλλευση του αρρώστου , που διαχρονικά αποτελεί  δομικό στοιχείο του ΕΣΥ και μηχανισμό πολιτικής συναλλαγής και συγκάλυψης ευθυνών. Για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και τα προβλήματα και οι εγγενείς αντιστάσεις χρειάζεται ένα διαφορετικό πολιτικό σχέδιο , απαιτείται η αμφισβήτηση της «συνταγής»  που αποδείχθηκε καταστροφική , είναι αναγκαία μια άλλη φιλοσοφία και στρατηγική, ένα  μετα-νεοφιλελεύθερο όραμα πέραν του Μνημονίου και της λιτότητας ». Ο κ.Ξανθός έκανε λόγο για «Δημόσιο Σύστημα Υγείας με καθολικότητα, ισότητα, αποτελεσματικότητα».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε ότι το επόμενο διάστημα θα επιδιωχθούν τα εξής:
1. H λειτουργική σταθεροποίηση  του Συστήματος Υγείας και η ανάσχεση της αποδιοργάνωσης των δημόσιων δομών , με άμεση αύξηση του ορίου δαπανών κατά 150 εκ. ευρώ και επιτάχυνση των διαδικασιών για μια πρώτη αισθητή «ένεση»  ανθρώπινου δυναμικού στο γερασμένο και κουρασμένο σύστημα Υγείας.   
2. Η «ηθικοποίηση» του Συστήματος και η ανθρωποκεντρική του στόχευση , με ασφαλιστικές δικλείδες ποιότητας και αξιόπιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς  
3. Η αναδιοργάνωση του ΕΣΥ στην κατεύθυνση ενός  ολοκληρωμένου δημόσιου  συστήματος υγείας που θα λειτουργεί με βάση τις αρχές της καθολικότητας στην πρόσβαση , της ισότητας στη φροντίδα  και της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. «Η υγειονομική κρίση έχει ταξικές διαστάσεις και η αυξημένη ψυχοσωματική νοσηρότητα που καταγράφεται  πλήττει κυρίως τους οικονομικά και κοινωνικά αδύναμους . Ακριβώς γι’ αυτό , για τον ΣΥΡΙΖΑ η Υγεία αποτελεί χώρο κάλυψης πραγματικών αναγκών, κατοχύρωσης δικαιωμάτων , άρσης ανισοτήτων και κοινωνικής αναδιανομής», ανέφερε.
4. Διασφάλιση καθολικής πρόσβασης σε  ποιοτική φροντίδα υγείας
5. Εξάλειψη ή  περιορισμός των  εμποδίων  πρόσβασης  
6.Ανάπτυξη ενός Εθνικού Δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( ΠΦΥ) σε όλη τη χώρα, που θα βασίζεται  στις αποκεντρωμένες μονάδες υγείας γειτονιάς, στα Κέντρα Υγείας αστικού και αγροτικού τύπου , στον οικογενειακό γιατρό με συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης και στην διεπιστημονική ομάδα υγείας . Ειδικότερα, ανέφερε πως σε  1η φάση το δίκτυο της ΠΦΥ θα αναπτυχθεί σταδιακά  σε 3-4 αστικές περιοχές της χώρας , σε συνεργασία με τις κοινωνικές δομές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ( Δημοτικά Ιατρεία, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, ΚΗΦΗ ) και με τη συνδρομή των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων . Στις περιοχές αυτές αναπτύσσονται παράλληλα Πρότυπα Κέντρα Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην ΠΦΥ ,  με τη στήριξη των οικείων πανεπιστημιακών τμημάτων και ερευνητικών ιδρυμάτων.  
7. Αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσοκομείων με : 1. Δημιουργία αυτόνομων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών ( ΤΕΠ) – θέσπιση της εξειδίκευσης στην Επείγουσα Ιατρική- διασύνδεση ΤΕΠ-ΕΚΑΒ.  2. Αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος των ραντεβού και  της λειτουργίας των Τακτικών Εξωτερικών Ιατρείων , διαφανής λίστα χειρουργείου και διαχείρισης των κλινών ΜΕΘ  με στόχο  την ισότιμη , έγκαιρη  και  χωρίς συναλλαγές εξυπηρέτηση  των ασθενών 3. Διασφάλιση της λειτουργίας όλων των τμημάτων και κλινικών του ΕΣΥ και ειδικά των ΜΕΘ που χρειάζονται άμεση ενίσχυση  για την ανάπτυξη κενών κλινών , αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα γρήγορης στελέχωσής τους με γιατρούς και νοσηλευτές. 4. Αναμόρφωση του συστήματος προμηθειών και της εφοδιαστικής αλυσίδας των νοσοκομείων  5. Γραφεία δικαιωμάτων των ασθενών στα νοσοκομεία ικανά να παίζουν το ρόλο του «Συνήγορου του Ασθενή» 6. Προώθηση μορφών κοινωνικής οικονομίας στον τομέα των υποστηρικτικών υπηρεσιών των νοσοκομείων 7. Αυστηροποίηση και εκσυγχρονισμός του Πειθαρχικού Συστήματος για την αντιμετώπιση των φαινομένων ανομίας, διαπλοκής και διαφθοράς στην Υγεία  και την  εδραίωση ενός άλλου εργασιακού και κοινωνικού ήθους στο ΕΣΥ .
8.Ολοκλήρωση της  ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην κατεύθυνση του μετασχηματισμού του ασύλου και της ανάπτυξης τομεοποιημένων, πρωτοβάθμιων και κοινοτικών υπηρεσιών  ψυχικής υγείας ,  με σεβασμό των  δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών. Προώθηση της πρωτοβάθμιας φροντίδας ψυχικής υγείας με βάση το κοινοτικό μοντέλο παροχής υπηρεσιών και την ανάπτυξη δικτύων, διασύνδεσή της με την ΠΦΥ, ανάπτυξη τμημάτων οξέων ψυχιατρικών περιστατικών στα Γενικά Νοσοκομεία, αξιολόγηση όλων των μονάδων ψυχικής υγείας δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου , περαιτέρω ανάπτυξη και επέκταση των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου. Διοικητική Μεταρρύθμιση του Συστήματος Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας με μετατόπιση του κέντρου βάρους λήψης αποφάσεων από την κεντρική διοίκηση ( Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας του Υπουργείου ) στις ΥΠΕ και στις σχεδιαζόμενες Τομεακές Διευθύνσεις Ψυχικής Υγείας (Το.ΔΙ.Ψ.Υ). Αναθεώρηση του νόμου για την ακούσια νοσηλεία για τη βελτίωση των συνθηκών νοσηλείας με έμφαση στην προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών & αναθεώρηση του νομικού πλαισίου που διέπει τη νοσηλεία ασθενών του «άρθρου 69» . Ενίσχυση των  Κοινωνικών Συνεταιρισμών ( ΚΟΙΣΠΕ) που απαντούν  και  στη θεραπευτική-αποκαταστασιακή ανάγκη των ασθενών και στην  οικονομική-αναπτυξιακή.
9. Στον τομέα των εξαρτήσεων, μίλησε για πρόληψη, θεραπεία και  κοινωνική επανένταξη, καθώς και στη μείωση της βλάβης και την προστασία της δημόσιας υγείας. « Εξαλείφουμε τη λίστα αναμονής για ένταξη στα προγράμματα υποκατάστασης μέσω της δημιουργίας Μονάδων Άμεσης Πρόσβασης του ΟΚΑΝΑ, που θα μπορούν να υποδεχτούν και να υποστηρίζουν όλους τους χρήστες ουσιών σε πρώτο επίπεδο.  Στηρίζουμε τη δυνατότητα πλήρους απεξάρτησης μέσα από την ενίσχυση των προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής προσέγγισης και δημιουργούμε νέες θέσεις αποτοξίνωσης στα δημόσια νοσοκομεία . Βελτιώνουμε την παροχή υπηρεσιών, διασφαλίζουμε τη συνέχεια της φροντίδας και επιτυγχάνουμε εξοικονόμηση πόρων μέσα από τη προώθηση νέου μοντέλου συνέργειας και λειτουργικής διασύνδεσης των φορέων και των δομών αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, με επίκεντρο τον θεραπευόμενο», είπε.
10. Βιώσιμη χρηματοδότηση του Συστήματος Υγείας , Ηλεκτρονική Υγεία με αναβάθμιση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας, για παρακολούθηση, λοιμώξεις, διαχείριση νοσοκομειακών αποβλήτων, παρακολούθηση Υγείας του πληθυσμού, Διαφάνεια και ολοκλήρωση του Υγειονομικού Χάρτη, Αλλαγή πολιτικής φαρμάκου, αύξηση διείσδυσης γενοσήμων, διάφανη, ξεκάθαρη τιμολογιακή στάση, ενίσχυση ΕΟΦ, ΙΦΕΤ, μητρώα ασθενειών.
 
 
 

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept