Οι προκλήσεις των νέων Διοικητών ΥΠΕ του Βασίλη Κικίλια και οι αλλαγές στα Νοσοκομεία

93

Η ανακοίνωση της επιλογής των νέων Διοικητών των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) από τον υπουργό Υγείας, Βασίλη Κικίλια, είναι το εναρκτήριο λάκτισμα των μεταρρυθμίσεων, που θα δρομολογηθούν με τα πρώτα νομοσχέδια που θα έρθουν στη Βουλή, στις αρχές φθινοπώρου.

Ο Βασίλης Κικίλιας επέλεξε τους νέους συνεργάτες του – Διοικητές στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) όλης της χώρας – με τους οποίους θα πορευτεί στον κακοτράχαλο δρόμο της Δημόσιας Υγείας και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στα κριτήρια επιλογής του μέτρησαν, η αποφασιστικότητα, η εμπειρία στη δημόσια διοίκηση, αλλά και η εργατικότητα.

Στην κορυφή των Διοικητών των ΥΠΕ φιγουράρει ένα πρόσωπο που – σύμφωνα με πληροφορίες του iatropoedia.gr – έχει αποδείξει από την θητεία του στην Ελληνική Αστυνομία την εργατικότητά του, καθώς και την τόλμη του στις αλλαγές. Πρόκειται για τον αντιστράτηγο εν αποστρατεία Παναγιώτη Στάθη, πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης του υπουργού Βασίλη Κικίλια και στενό συνεργάτη του από την περίοδο της θητείας του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Αλλά και οι υπόλοιποι έξι ΥΠΕάρχες διαθέτουν, όπως φαίνεται από τα βιογραφικά τους, γνώση και εμπειρία, ώστε να στηρίξουν τις μεταρρυθμίσεις, τις οποίες έχει ανάγκη το σύστημα.

Τα Δημόσια Νοσοκομεία σήμερα! – Τι παραλαμβάνουν οι νέοι Διοιητητές των ΥΠΕ

Το μεγάλο στοίχημα που θα επιχειρήσουν να κερδίσουν οι νέοι Διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών είναι αυτό της χάραξης νέας πολιτικής για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των υγειονομικών μονάδων, με στόχο τη μείωση των δαπανών και την αύξηση των εσόδων (μέσω συμπράξεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα). Αλλά και αυτό της αποσυμφόρησης των νοσοκομείων, μέσω ενός αξιόπιστου συστήματος Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης,

Η σημερινή πραγματικότητα δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας: Ράτζα, τα οποία δεν κατάφερε να εξαλείψει καμία προηγούμενη πολιτική ηγεσία, πολύωρες αναμονές στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκομείων, τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, κλειστές Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), μηχανήματα από δωρεές που σκουριάζουν λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού.

Η εξυγίανση όλων των παραπάνω παθογενειών, είναι προφανώς “σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες”, τη στιγμή μάλιστα που η πίεση από την παρούσα κατάσταση στη δημόσια Υγεία έχει δημιουργήσει μηδενικές ανοχές στην κοινωνία και τους εργαζόμενους στην υγεία. Ετσι, ήρθε η ώρα που η νέα κυβέρνηση -η οποία δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες στους πολίτες καθώς υποσχέθηκε “καλύτερες μέρες” και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ασθενείς,- να αποδείξει ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε πράξεις και ίσως ενδεχόμενες σε ρήξεις.

Το “στοίχημα” της σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα στα Δημόσια Νοσοκομεία

Τις διαχρονικές “πληγές” του συστήματος, το υπουργείο Υγείας θα προσπαθήσει να “επουλώσει” μέσω της σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα. Πρόκειται για προεκλογική εξαγγελία και σχέδιο το οποίο θα περάσει από σαράντα κύματα για να υλοποιηθεί, με δεδομένες τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει και τον ενδεχόμενο πολιτικό αντίκτυπο.

Το εύκολο σκέλος μάλλον θα είναι η σύμπραξη στον τομέα σίτισης και καθαριότητας, κάτι που επιχείρησε να σταματήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά η τωρινή, σύμφωνα με πληροφορίες, σκοπεύει να επαναφέρει.

Ως προς την σύμπραξη με τους ιδιώτες για αγορά “υπηρεσιών και μηχανημάτων”, τα σενάρια τα οποία εξετάζει το υπουργείο Υγείας είναι τα εξής:

  • Το Υπουργείο Υγείας να χρησιμοποιήσει υπαλλήλους ιδιωτικών κλινικών και διαγνωστικών κέντρων -μέσω σύναψης σχετικών συμβάσεων-, ώστε να τεθούν σε λειτουργία μηχανήματα από δωρεές που είναι σε αχρησία ή υπολειτουργούν, λόγω έλλειψης προσωπικού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι12 γραμμικοί επιταχυντές του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που δεν λειτουργούν απογεύματα, λόγω έλλειψης τεχνολόγων, με αποτέλεσμα τις μεγάλες λίστες αναμονής των ογκολογικών ασθενών για ακτινοθεραπείες.
  •  Ιδιωτικά νοσοκομεία, κλινικές και διαγνωστικά κέντρα να διαθέσουν τον εξοπλισμό τους στο δημόσιο (αξονικούς, μαγνητικούς τομογράφους, μαστογράφους κλπ), ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες χωρίς επιβάρυνση και χωρίς τις αναμονές του δημοσίου. Αυτό θα εξυπηρετήσει ιδιαιτέρως την Περιφέρεια, όπου παρατηρούνται οι μεγαλύτερες ελλείψεις ιατροτεχνολογικου εξοπλισμού.
  • -Οι ιδιώτες να αγοράσουν μηχανήματα, των οποίων θα αναλάβουν τη συντήρηση και λειτουργία τους, και να τα παραχωρήσουν με χρησικτησία στο Δημόσιο. Το κέρδος που θα αποκομίσει το κράτος από αυτή τη σύμπραξη, θα είναι η απαλλαγή του από τη δαπανηρή συντήρηση και αναβάθμιση των μηχανημάτων.

Σύμπραξη με τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες

Το εγχείρημα της νοσηλείας ασθενών με ιδιωτική ασφάλεια στον δημόσιο τομέα -αν και θα ήταν δυνητικά κερδοφόρο για το δημόσιο- είναι αρκετά δύσκολο στην υλοποίησή του (κάποιοι το χαρακτηρίζουν ακόμη και ανέφικτο) και γι’ αυτό, οι αρμόδιοι του υπουργείου Υγείας το αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη.

Κι αυτό, όχι μόνο εξαιτίας των αντιδράσεων από τους συνδικαλιστές γιατρούςκαι εργαζόμενους του ΕΣΥ που έχουν, ήδη, δηλώσει ότι δεν θα το επιτρέψουν, αλλά και επειδή για να λειτουργήσει στην πράξη, απαιτεί να ανακαινιστούν θάλαμοιστα δημόσια νοσοκομεία ή ακόμα και να διαμορφωθούν ειδικές πτέρυγες για τους ασθενείς – πελάτες των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι γνώστες της ασφαλιστικής αγοράς λένε ότι δεν είναι δυνατόν όσοι πληρώνουν ιδιωτική ασφάλεια να συμβιβαστούν με τη νοσηλεία σε θαλάμους δημόσιων νοσοκομείων ή με τις πολύωρες αναμονές στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών.

Προσκόμματα, επίσης, θα συναντήσει η συγκεκριμένη ρύθμιση και εξαιτίας του γεγονότος ότι θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους ιδιώτες γιατρούς να χειρουργούν στο δημόσιο. Αυτό συνεπάγεται τη δημιουργία γιατρών “δύο ταχυτήτων”, με τους γιατρούς του ΕΣΥ, (και ιδίως τους Πανεπιστημιακούς) να διεκδικήσουν αυτοδικαίως να χειρουργούν και εκείνοι ιδιωτικά εκτός του ΕΣΥ, κάτι που σήμερα απαγορεύεται. Αντίθετοι είναι και οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών κλινικών, οι οποίοι ενδεχομένως θα χάσουν σημαντικό μέρος της πελατείας τους.

Ωστόσο, αυτή η λύση θα εξυπηρετούσε ιδιαιτέρως τις απομακρυσμένες περιοχές και τη νησιωτική Ελλάδα, που σήμερα δεν καλύπτεται από τις ιδιωτικές κλινικές, παρά μόνο από τα δημόσια νοσοκομεία. Επίσης, σύμφωνα με το πρόγραμμα για την Υγεία που παρουσίασε προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία και ο σημερινός υφυπουργός Υγείας κ. Βασίλης Κοντοζαμάνης, τα έσοδα που μπορούσαν να προκύψουν για τα δημόσια ταμεία από την ασφαλιστική αγορά, θα μπορούσαν να ανέλθουν σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, καθώς ο κύκλος εργασιών της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας αγγίζει το 1 δις ευρώ.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept