Οστεοπόρωση: Αυτή είναι η άσκηση γυμναστικής που προστατεύει τα οστά

135

Τα οστά αποτελούν σημαντικό όργανο του ανθρώπινου σώματος και έχουν κύριο σκοπό τη στήριξή του.

Το κάθε οστό έχει τη δυνατότητα, ανάλογα με τις δυνάμεις τις οποίες δέχεται, να ανακατασκευάζεται συνεχώς και να προσαρμόζεται στις διάφορες συνθήκες. Στο μηχανισμό αυτόν παίρνουν μέρος τα οστικά κύτταρα υπό την επίδραση ορμονών και βιταμινών, πάντα σε σχέση και με τα εξωτερικά ερεθίσματα.

Η άσκηση, ακόμα και το περπάτημα, μεταφράζεται σε άσκηση δυνάμεων πάνω στα οστά, οι οποίες τα αναγκάζουν να «ενδυναμώνουν», ώστε να μπορούν να σηκώνουν ακόμα μεγαλύτερο βάρος.

Η ενδυνάμωση αυτή σημαίνει εναπόθεση ασβεστίου, ακριβώς το αντίθετο από αυτό που συμβαίνει στην οστεοπόρωση, όπου τα οστά εμφανίζονται εύθραυστα λόγω της μικρής περιεκτικότητας σε ασβέστιο.

Οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο οστεοπόρωσης σε σύγκριση με τους άνδρες λόγω της εμμηνόπαυσης.

Ο κίνδυνος της οστεοπόρωσης μπορεί να μειωθεί για τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας πραγματοποιώντας απλές ασκήσεις διάρκειας μόλις έξι λεπτών ανά εβδομάδα, σύμφωνα με μελέτη που η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Electromyography and Kinesiology.  Οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι με απλά άλματα επί τόπου οι μύες των ποδιών και των γοφών δέχονται την πίεση που χρειάζονται για να ενδυναμωθούν και να προστατευθούν τα οστά από την αδυναμία που επέρχεται με την πάροδο του χρόνου.

Ο Δρ. Gallin Montgomery, από το Πανεπιστήμιο Metropolitan του Μάντσεστερ, δοκίμασε τις ασκήσεις σε 14 γυναίκες μετά την ηλικία των 50 τους και δήλωσε: «Αυτές οι κινήσεις είναι εύκολες και μπορούν να γίνουν ακόμα και στην άνεση του σπιτιού μας. Συχνά το περπάτημα δεν είναι αρκετό για την διασφάλιση της υγείας των οστών και ελπίζουμε ότι αυτό θα μπορούσε να ενθαρρύνει τις γυναίκες να πραγματοποιούν πιο αποτελεσματικές ασκήσεις».

Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι τα επί τόπου άλματα που είχαν προκριθεί ως ιδανική μέθοδος άσκησης, είχαν θετικές επιδράσεις στις συμμετέχουσες. Κατά τη μελέτη δεν μετρήθηκε η οστική πυκνότητα, αλλά οι επιπτώσεις που έχει στο οστό η προσγείωση στο έδαφος. Η ένταση που ασκήθηκε στους μύες κατά την «πτώση», μετρήθηκε με τη χρήση ηλεκτροδίων και ώθησε τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι αυτού του τύπου η άσκηση είναι αρκετή για να ενισχύσει το οστό. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι και σε προηγούμενες μελέτες έχουν εντοπιστεί παρόμοιες μετρήσεις από τις επιδράσεις που δέχονται οι μύες.

Ο Δρ. Montgomery δήλωσε ότι η άσκηση αυξάνει περίπου κατά 2% ετησίως την οστική πυκνότητα, κάτι που θα μπορούσε να είναι αρκετό για να αποτρέψει την οστεοπόρωση.

 

Οι γυναίκες μέσης ηλικίας έχοντας να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της εργασίας τους, της μητρότητας αλλά και της φροντίδας των ηλικιωμένων γονέων τους, συχνά δεν έχουν αρκετό χρόνο για να ασκηθούν. Σύμφωνα με την μελέτη 30 άλματα, τρεις φορές την εβδομάδα θα μπορούσαν να είναι ευεργετικά προστατεύοντας από την οστεοπόρωση. «Αρκούν δύο λεπτά τη μέρα με σύντομο χρόνο ανάπαυσης για να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα», τόνισε ο Δρ. Montgomery.

Περισσότερο από το 20% των γυναικών άνω των 50 ετών πάσχουν από οστεοπόρωση ενώ στους άνδρες το ποσοστό φτάνει περίπου στο 7%. Οι μισές γυναίκες άνω των 50 ετών θα υποστούν κάταγμα εξαιτίας της πάθησης αυτής που παρουσιάζεται περισσότερο στις γυναίκες κατά την εμμηνόπαυση. Στο γυναικείο φύλο, τα οιστρογόνα, προστατεύουν τα οστά. Πολλές γυναίκες, χάνουν οστική μάζα μετά την εμμηνόπαυση, όταν τα επίπεδα των οιστρογόνων μειώνονται απότομα. Αν η εμμηνόπαυση έλθει νωρίς, η πιθανότητα για οστεοπόρωση αυξάνεται ενώ το ίδιο συμβαίνει όταν η εμμηνόπαυση συμβεί τεχνητά, π.χ. με χειρουργική αφαίρεση των ωοθηκών.

 

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept