Πέφτουν τα μαλλιά μου. Τι να κάνω;

169

hair

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την τριχόπτωση είναι πολλοί με βασικότερο την κληρονομικότητα. Η λήψη φαρμάκων, διάφορες ορμονικές διαταραχές, το καθημερινό άγχος, η ηλικία, ορισμένες ασθένειες καθώς και οι διατροφικές ελλείψεις μπορούν επίσης να προκαλέσουν τριχόπτωση, σημειώνει η Δρ. Δερματολογίας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας, Τάνια Βλαδένη.
«Η τρίχα είναι ένα δομικό στοιχείο του ανθρώπινου οργανισμού, που αναπτύσσεται και συντηρείται από δομικά υλικά (πρωτεΐνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία), τα οποία ο οργανισμός λαμβάνει μέσω της τροφής. Συνεπώς, η ποιότητα της διατροφής είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη τριχόπτωση».
Η υποθρεψία και η γρήγορη απώλεια βάρους, λέει, μπορεί να προκαλέσουν τριχόπτωση λόγω ανεπαρκούς πρόσληψης βιταμινών και ιχνοστοιχείων. «Η χρόνια αφυδάτωση έχει επίσης συνδεθεί με την τριχόπτωση. Το νερό είναι απαραίτητο για τη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών που χρειάζονται τα μαλλιά για να παραμείνουν υγιή και στη θέση τους. Οι κυριότεροι διατροφικοί παράγοντες που έχουν συσχετίσει με την τριχόπτωσης είναι οι πρωτεΐνες, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β6, Β12 και φυλλικό οξύ) οι βιταμίνες Α, C και Ε και τα μέταλλα χαλκός, ψευδάργυρος και σίδηρος».

Ποιες τροφές βοηθούν:

Πρωτεΐνες
Οι πρωτεΐνες αποτελούν δομικό συστατικό των ιστών. Μια δίαιτα φτωχή σε πρωτεΐνες, αναγκάζει τον οργανισμό να εξοικονομήσει πρωτεΐνες κι από τα τριχοθυλάκια, οπότε παρατεταμένη έλλειψη πρωτεϊνών θα οδηγήσει σε τριχόπτωση. Πλούσιες πηγές πρωτεϊνών είναι τα ζωικά προϊόντα και τα όσπρια.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β
Η βιταμίνη Β6, Β12 είναι απαραίτητες για την ομαλή μεταφορά αίματος και οξυγόνου στο θύλακα την τρίχα. Κρέας, δημητριακά ολικής άλεσης, σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και ξηροί καρποί είναι καλές πηγές των βιταμινών αυτών. Το φυλλικό οξύ κατέχει πρωταρχικό ρόλο στην αναπαραγωγή των κυττάρων συμπεριλαμβανομένων και αυτών των τριχών. Τροφές πλούσιες σε φυλλικό οξύ είναι το συκώτι, το κόκκινο κρέας, τα όσπρια, το λάχανο και το μαρούλι. Η βιοτίνη που φαίνεται να βελτιώνει τη λίπανση του κεφαλιού και ανάμεσα στα συμπτώματα από την έλλειψη της είναι και η πτώση.

Βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α είναι πολύ σημαντική για την καλή υγεία του επιθηλίου και προωθεί την ανάπτυξη της τρίχας. Η έλλειψή της καθιστά τα μαλλιά εύθραυστα κι αδύναμα. Βρίσκεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης και κυρίως στο συκώτι και σε διάφορα είδη ψαριών. Διάφορα λαχανικά και φρούτα είναι επίσης καλές πηγές της βιταμίνης Α, όπως το καρότο, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ. μαρούλι), τα κολοκύθια, τα βερίκοκα και τα ροδάκινα. Όταν όμως η βιταμίνη Α, λαμβάνεται σε μεγάλες ποσότητες, μπορεί να προκαλέσει ξηροδερμία κι ενδεχομένως τριχόπτωση. Καλό θα ήταν λοιπόν να μην υπερβαίνουμε την συνιστώμενη ημερήσια δόση.

Βιταμίνη C
Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για τη σύνθεση του κολλαγόνου και προλαμβάνει την πρόωρη γήρανση της τρίχας λόγω της γνωστής αντιοξειδωτικής της δράσης. Εσπεριδοειδή φρούτα, όπως το πορτοκάλι αλλά και το ρόδι, το ιπποφαές και λαχανικά όπως σέλινο, πιπεριές, καρότο αποτελούν πλούσιες πηγές της βιταμίνης C.

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε με την αντιοξειδωτική δράση που διαθέτει, προλαμβάνει τη γήρανση των τριχών εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες. Τροφές με μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε είναι τα φυτικά έλαια, οι ξηροί καρποί, τα αυγά κι ορισμένα είδη σιτηρών.

Χαλκός και ψευδάργυρος
Ο χαλκός και ο ψευδάργυρος είναι πολύ σημαντικά ιχνοστοιχεία για την υγεία των μαλλιών και τη σωστή ανακύκλωση των τριχών καθώς συμμετέχουν σε διαδικασίες πρωτεϊνοσύνθεσης. Η έλλειψη του ψευδάργυρου σχετίζεται με την τριχόπτωση ιδιαίτερα στους άνδρες λόγω συμμετοχής του ψευδαργύρου στο μεταβολισμό της τεστοστερόνης. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι το μοσχάρι, η γαλοπούλα, το γιαούρτι, τα αμύγδαλα και οι ηλιόσποροι. Το χαλκό συναντάμε σε τροφές ολικής άλεσης, οστρακοειδή και ξηρούς καρπούς.

Σίδηρος
Ο σίδηρος είναι στοιχείο ζωτικής σημασίας για την καλή υγεία των μαλλιών. Η τριχόπτωση αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της αναιμίας. Άτομα ευάλωτα σε εμφάνιση έλλειψης σιδήρου είναι αυτά που εφαρμόζουν εξαντλητικό πρόγραμμα δίαιτας, οι χορτοφάγοι, οι έφηβοι, οι εγκυμονούσες και γυναίκες κατά την έμμηνο ρύση. Κύριες διαιτητικές πηγές σιδήρου είναι το συκώτι και το κόκκινο κρέας. Σίδηρος περιέχεται σε σημαντικές ποσότητες και σε φυτικά προϊόντα, όπως το σπανάκι και οι φακές όμως η απορρόφηση του είναι σαφώς μεγαλύτερη στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Συνδυασμός τροφίμων που περιέχουν σίδηρο με τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C αυξάνει τη δυνατότητα απορρόφησης από τον οργανισμό.
Συνοψίζοντας θα λέγαμε πως η σωστή, πλήρης και ισορροπημένη διατροφή είναι απαραίτητη για την υγεία του τριχωτού της κεφαλής. Τα λεπτά και αδύναμα μαλλιά και η τριχόπτωση πολλές φορές αντανακλούν διατροφικές ελλείψεις πέρα από τους οργανικούς παράγοντες που τυχόν συνυπάρχουν.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept