ΑΡΘΡΟ: Ξεχάστε τις μεζούρες και τις ζυγαριές

22

nevriki-anorexia
Ποια είναι τα σημερινά κοινωνικά πρότυπα και πόσο επηρεάζουν τις συνήθειές μας; Παρά την οικονομική και κοινωνική κρίση στην Ελλάδα τα πρότυπα σώματος παρέμειναν ίδια και απαράλλακτα: με ισχνές αναλογίες.
 
Της Σοφίας Αμούντζια (professional trainer, holistic fitness and health)
 
Αναλογίες μοντέλων δηλαδή, τόσο για γυναίκες όσο και για άνδρες, που εκφράζουν πολύ αδύνατα σχεδόν «κοκαλιάρικα» σώματα, που παραδόξως συνεχίζουν να ασκούν ισχυρή επιρροή κυρίως στο γυναικείο φύλο. Και για να τις έχει κάποιος δεν είναι ούτε εύκολο ούτε ανώδυνο.
Το κακό είναι πως ελάχιστοι αντιλαμβάνονται πως η μεζούρα είναι μέσον μέτρησης και όχι οδηγός ζωής. Πως το καλό σώμα, ακόμη κι αυτό που θεωρείται σύμφωνα με τους οίκους μόδας ιδανικό, απαιτεί συγκεκριμένη στάση ζωής και ανάλογη διατροφή. Πως το σώμα δεν είναι λάστιχο να το φουσκώνουμε και να το ξεφουσκώνουμε κατά βούληση. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι σήμερα αναζητούν γρήγορες και αυστηρές δίαιτες, με τις οποίες θα καταφέρουν να χάσουν όλα τα περιττά κιλά.
Ωστόσο, η γρήγορη και απότομη απώλεια βάρους, που αποτελεί διακαή πόθο πολλών και ιδιαίτερα των παχύσαρκων ανθρώπων, κρύβει σημαντικούς κινδύνους για τη σωματική και την ψυχική υγεία.
Σίγουρα, η εικόνα ενός καλλίγραμμου κορμιού είναι ελκυστική, όμως πρέπει όλοι να θυμούνται πως το διατροφικό πρόγραμμα προσαρμόζεται σε κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, ανάλογα με τις ανάγκες για ενέργεια που έχει ο κάθε οργανισμός.
Για παράδειγμα, η δίαιτα Atkins, που είναι η αγαπημένη πολλών διασημοτήτων, περιλαμβάνει την αποκλειστική κατανάλωση πρωτεϊνούχων τροφών -κρέας, τυρί, αυγά- ενώ αποκλείει την κατανάλωση υδατανθράκων -μακαρόνια, ψωμί, φρούτα.
Παρόλο που τα αποτελέσματά της σε μια μόλις εβδομάδα μπορεί να είναι εντυπωσιακά, ενέχει τον κίνδυνο μεταβολικών διαταραχών, καθώς απουσιάζει από τον οργανισμό η βιταμίνη C, το ασβέστιο και το φιλικό οξύ. Μακροπρόθεσμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί, επίσης, να προκαλέσει μειωμένη πνευματική απόδοση και αφυδάτωση του οργανισμού.
Οι ακραίες δίαιτες τέτοιου είδους, επειδή δρουν μέσω της μείωσης των προσλαμβανομένων θερμίδων ή τον αποκλεισμό συγκεκριμένων τροφών, έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια των υγρών του οργανισμού και όχι του λιπώδους ιστού, που είναι το επιθυμητό.
Τα διατροφικά προγράμματα που περιλαμβάνουν λιγότερες από 1.200 θερμίδες μπορούν να έχουν επιπτώσεις στον οργανισμό, όπως:

  • Εξασθένιση του μεταβολισμού
  • Σημαντική απώλεια μυϊκού ιστού
  • Απώλεια νερού που μπορεί να λειτουργήσει καταστροφικά για τα κύτταρα του οργανισμού
  • Ακραίες διατροφικές διαταραχές, όπως ανορεξία, βουλιμία
  • Αύξηση ουρικού οξέος
  • Κίνδυνος πρόσληψης των διπλάσιων κιλών μετά το τέλος της δίαιτας
  • Χαμηλή πνευματική επίδοση, αδυναμία συγκέντρωσης

Αξίζει, λοιπόν, να επισημανθεί ότι οι θαυματουργές, γρήγορες δίαιτες δεν είναι οι κατάλληλες για τη σωστή απώλεια βάρους. Και πως η ευτυχία δεν είναι μετρήσιμη και δεν μπορεί να εξαρτάται αποκλειστικά από τα λίγα παραπανίσια κιλά.
Αν τώρα θελήσει κάποιος να αλλάξει πραγματικά την εικόνα του, θα πρέπει να εντάξει στην καθημερινότητά του ένα ισορροπημένο διατροφικό πρόγραμμα, που να συνδυάζεται όμως με σωματική άσκηση.
 
 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει