ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΟΣΟΧΗ:Αυτές είναι οι ενδείξεις- Πότε ένα παιδί είναι θύμα εκφοβισμού (bullying)

375

Η τραγική απώλεια του 15 χρόνου αγοριού στην Αργυρούπολη φέρνει ξανά στο φως το θέμα του εκφοβισμού εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος.

Διακρίνουμε δύο είδη εκφοβισμού: τον άμεσο που εκφράζεται με ευθείες σωματικές ή λεκτικές επιθέσεις  και τον έμμεσο, που περιλαμβάνει τη συκοφαντία, τη χειραγώγηση των φιλικών σχέσεων και τον σκόπιμο αποκλεισμό από μια ομάδα. Το cyber bullying, δηλ. ο εκφοβισμός που πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικών μέσων, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, οι δικτυακοί τόποι και τα chat rooms, αποτελεί ένα πρόσφατο και ιδιαίτερα ανησυχητικό φαινόμενο.

Ως «ρατσιστικός εκφοβισμός» ή «φυλετική παρενόχληση» χαρακτηρίζεται η επιθετική πράξη που κατευθύνεται προς ένα άτομο που ανήκει σε διαφορετική φυλή ή εθνικότητα, εφόσον αποδειχθεί ότι ο εκφοβισμός προέκυψε ακριβώς λόγω της διαφοράς εθνικότητας μεταξύ του δράστη και του θύματος.

Ο «σεξουαλικός εκφοβισμός» αναφέρεται στη χρήση λεκτικών εκφράσεων με σεξουαλικά υπονοούμενα. Μια άλλη μορφή εκφοβισμού λαμβάνει χώρα όταν μια ομάδα σε ένα πλαίσιο προβαίνει σε πράξεις επιβολής στα νεοφερμένα άτομα, σαν ένα είδος τελετών μύησης ή καψονιών. Σ’ αυτή την περίπτωση, οι δράστες φαίνεται να απαλλάσσονται από το αίσθημα προσωπικής ευθύνης καθώς η πρακτική του εκφοβισμού βασίζεται σε μια παράδοση.

Μπορούμε να υποψιαστούμε ότι ένα παιδί εκφοβίζεται με βάση κάποια δευτερεύοντα σημάδια θυματοποίησης:
– ένα ασυνήθιστα ήσυχο παιδί γίνεται όλο και πιο απόμακρο
– ένα παιδί, που, συνήθως, είναι συγκρατημένο, γίνεται επιθετικό (ως αποτέλεσμα της 
απογοήτευσης και της ανικανότητας να αντιμετωπίσει τη θυματοποίηση με άλλο 
τρόπο)
– πτώση της σχολικής επίδοσης χωρίς προφανή λόγο
– απροθυμία συμμετοχής σε εξωσχολικές δραστηριότητες
– ασθένεια πριν από ομαδικές δραστηριότητες
– στις ομαδικές σχολικές δραστηριότητες κανείς δεν θέλει να σχηματίσει ζευγάρι μ’ 
αυτό το παιδί
– απουσίες από το σχολείο χωρίς πειστικές εξηγήσεις
– τα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού είναι μονίμως κατεστραμμένα ή έχουν χαθεί.

Εξι πολύτιμες συμβουλές για τους γονείς:

1) Παρατηρήστε το παιδί σας για τυχόν αλλαγές συμπεριφοράς.

Δείτε για παράδειγμα αν υπάρχουν διαταραχές ύπνου, φαγητού, αν το παιδί δεν θέλει να πάει σχολείο. Ρωτήστε αμέσως το παιδί σας αν έχει κάποιο περιστατικό. Ο εκφοβισμός πολλές φορές είναι αόρατος για αυτό και μπορεί να χρειαστεί να επιμείνετε.

2) Αν υποψιαστείτε κάποιο περιστατικό, μην διστάσετε να απευθυνθείτε στο διευθυντή του σχολείου.

3) Αφιερώστε περισσότερο χρόνο με το παιδί σας.

Ακούστε το παιδί σας κάντε δημιουργικά πράγματα μαζί, από το διάβασμα ενός βιβλίου, το παίξιμο ενός παιχνιδιού έως μία επίσκεψη σε ένα όμορφο χώρο. Καθιερώστε κάποια ώρα της ημέρας που θα επικοινωνείτε με το παιδί σας.

4) Ενθαρρύνετε την ενασχόληση του/ της με τον αθλητισμό.

Ο αθλητισμός θα τον / την δυναμώσει ψυχικά και σωματικά.

5) Ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με τον εθελοντισμό.

Βοηθάτε έτσι στην σωστή κοινωνικοποίηση του παιδιού σας.

6) Για περισσότερη βοήθεια μην διστάσετε να απευθυνθείτε στην εθνική γραμμή SOS 1056 του «Χαμόγελο του Παιδιού» στην Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης 116111 του «Χαμόγελο του Παιδιού» και στην γραμμή της Μονάδας Εφηβικής Υγείας Μ.Ε. Υποστηρίζω 8001180015.

Τι λέει ευρωπαική έρευνα

Η πολυσέλιδη -300 σελίδων- έκθεση από την ευρωπαϊκή έρευνα για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού καταδεικνύει, ότι η Ελλάδα δεν βρίσκεται εκτός προβλήματος.Από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι η ανικανότητα του θύματος να αμυνθεί είναι ο βασικότερος παράγοντας θυματοποίησης, σε ποσοστό 57%, σύμφωνα με την άποψη των ερωτηθέντων μαθητών. Δεύτερος και τρίτος σημαντικότερος παράγοντας είναι η ευαισθησία, αλλά και η εθνικότητα του θύματος, με ποσοστά 44,6% και 44,3% αντίστοιχα. Επίσης, το 31,6% θεωρεί ότι βασικό παράγοντα θυματοποίησης αποτελεί το σωματικό βάρος, το 25% οι σεξουαλικές προτιμήσεις και το 23% η ύπαρξη κάποιας σωματικής ανεπάρκειας.

Από τη μελέτη των στοιχείων είναι εμφανές πως από τις έξι χώρες της έρευνας ( η Ιταλία, η Βουλγαρία, η Λετονία, η Εσθονία και η Λιθουανία, με συμμετοχή 18.000 μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο δείκτη σχολικής βίας λόγω εθνικότητας!

Η εν λόγω έρευνα άρχισε τον Φεβρουάριο του 2012 για την ευρωπαϊκή καμπάνια ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό, με το «Χαμόγελο του Παιδιού» να αναλαμβάνει συντονιστής εταίρος στην υλοποίησή της.Από την Ελλάδα πήραν μέρος 5.000 παιδιά από 167 σχολεία.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει