«Φαινόμενο Μότσαρτ»: Μπορεί πραγματικά να κάνει το μωρό σας πιο έξυπνο;

75

Relaxing pregnant woman
Tο φαινόμενο «επίδραση του Μότσαρτ» προτάθηκε για πρώτη φορά από επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε το 1993 στο περιοδικό «Science».
Τότε είχε διαπιστωθεί ότι οι έφηβοι που άκουσαν τη σονάτα 1781 του Μότσαρτ, έφεραν καλύτερες επιδόσεις σε δοκιμαστικά γνωστικά τεστ, σε σχέση με άλλους εφήβους που άκουσαν κάτι άλλο ή που ήταν σε ένα σιωπηλό δωμάτιο.
Η διαπίστωση αυτή έγινε από μια ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, όπου συμμετείχαν μόνο 36 μαθητές και οδήγησε τότε πολλούς βρεφονηπιακούς σταθμούς στην Αμερική να ξεκινήσουν να παίζουν κλασική μουσική για τα παιδιά.
Οι μελέτες μέχρι σήμερα
Πιο πρόσφατα, η Helena Bonham Carter είπε ότι ακούγοντας Μότσαρτ και κλασική μουσική, ενώ ήταν έγκυος, έχει κάνει τα παιδιά της «απίστευτα έξυπνα».
Μια έκθεση, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Pediatrics», αναφέρει ότι δεν είναι σαφές αν η αρχική μελέτη του 1993 εντόπισε ένα «φαινόμενο Μότσαρτ» ή απλά τα πιθανά οφέλη της μουσικής γενικότερα.
Όμως σε μια προηγούμενη μελέτη μεταξύ ενηλίκων με επιληπτικές κρίσεις διαπιστώθηκε ότι οι συνθέσεις του Μότσαρτ, περισσότερο από ό, τι άλλες κλασικών συνθετών, φάνηκε να μειώνουν τη συχνότητα των επιληπτικών κρίσεων.
Η ομάδα Lubetzky υποστήριξε ότι είναι πιθανό το φαινόμενο της επίδρασης της μουσικής Μότσαρτ στον εγκέφαλο να έχει να κάνει με τη δομή των συνθέσεών του, που τείνουν να επαναλαμβάνουν τη μελωδική γραμμή πιο συχνά.
Μια άλλη ομάδα της Σχολής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Βιέννης ανέλυσε όλες τις μελέτες από το 1993 και μετά, που προσπάθησαν να αναπαράγουν το φαινόμενο Μότσαρτ και δεν βρήκε κανένα αποδεικτικό της ύπαρξης του φαινομένου.
Ανάμεσα σε 3.000 άτομα σε 40 μελέτες που διεξήχθησαν σε όλο τον κόσμο, όσοι άκουσαν κλασική μουσική, Μότσαρτ ή κάτι άλλο, είχαν καλύτερα γνωστικά αποτελέσματα από την σιωπηλή ομάδα.
«Γνωρίζουμε ήδη ότι οι άνθρωποι αποδίδουν καλύτερα αν έχουν ένα ερέθισμα», δήλωσε ο Jakob Pietschnig, επικεφαλής της μελέτης. «Θα ήθελα να συστήσω σε όλους να ακούσουν Μότσαρτ, αλλά δεν πρόκειται να βελτιώσουν τις γνωστικές ικανότητές τους, όπως μερικοί ελπίζουν», πρόσθεσε.
Οι ειδικοί εξηγούν ότι η μουσική φαίνεται να δίνει εκκίνηση στο μυαλό μας για σκέψη. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τα μονοπάτια της κλασικής μουσικής στον εγκέφαλό μας είναι παρόμοια με εκείνα που χρησιμοποιούμε για τον χωροταξικό συλλογισμό. Έτσι, όταν ακούμε κλασική μουσική αυτά τα μονοπάτια ενεργοποιούνται. Όμως, το αποτέλεσμα διαρκεί μόνο ένα μικρό χρονικό διάστημα. Οι βελτιωμένες ικανότητες μας ξεθωριάζουν περίπου μία ώρα αφού σταματήσουμε να ακούμε μουσική.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η πολυπλοκότητα της κλασικής μουσικής, λόγω της σύνθετης δομής της, είναι αυτό που πυροδοτεί στον εγκέφαλο την χωρική νοημοσύνη.
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα άλλα είδη μουσικής δεν είναι καλά, αναφέρουν οι ειδικοί. Κάθε είδος μουσικής μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στις διαθέσεις μας και να κάνει τη μάθηση ευκολότερη.
 
ΠΗΓΗ: telegraph.co.uk

Μπορεί επίσης να σας αρέσει