Συγχώρεση: Πώς βοηθά την ψυχική μας υγεία

123

Το να συγχωρείς είναι το κεντρικό μέρος πολλών θρησκειών και νόμων, γιατί βοηθάει τις κοινωνίες να γιατρεύονται και να λειτουργούν καλύτερα.

Παρ’ όλα αυτά, πληθώρα ερευνών έχουν δείξει τα θετικά αποτελέσματα της συγχώρεσης, τα οποία αναφέρονται σε αυτούς που συγχωρούν και όχι σε εκείνους που συγχωρούνται. Ωστόσο το σημαντικό είναι να ξέρουμε ότι το να μάθουμε να συγχωρούμε είναι καλό για τη νοητική καθώς και τη φυσική κατάσταση της υγείας μας.

Η συγχώρεση βοηθάει τη σωματική και την ψυχική μας υγεία, καθώς και τη διαμόρφωση ενός πιο ευτυχισμένου τρόπου ζωής καθώς οι έρευνες έχουν δείξει ότι με την συγχώρεση καταφέρνουμε να βιώνουμε χαμηλότερο στρες, λιγότερη ένταση, λιγότερη θλίψη, λιγότερο άγχος και πιο πολύ από όλα χαμηλότερα επίπεδα θυμού. Άλλωστε είναι γνωστό ότι ο θυμός είναι ιδιαίτερα τοξικός για τη νοητική και φυσική μας υγεία, καθώς αποτελεί σημαντικό στρεσογόνο παράγοντα και αυξάνει τον κίνδυνο για αρρώστιες, όπως οι παθήσεις της καρδιάς. Συγκεκριμενα, η εχθρικότητα και ο θυμός που σχετίζονται με την εκδικητική συμπεριφορά ενός οξύθυμου χαρακτήρα αποτελούν τον νούμερο ένα παράγοντα καρδιαγγειακών παθήσεων.

«Συγχώρεση» ή «συμφιλίωση»;

Ο κόσμος συχνά, συνδέει την έννοια τη συγχώρεσης με τη συμφιλίωση. Ωστόσο, ακόμη και σύμφωνα με τον ορισμό της, η συγχώρεση δεν περικλείει πάντα τη συμφιλίωση ούτε και την επαφή με το άτομο που έχουμε θυμό. Αντίθετα, σύμφωνα με τους ειδικούς ψυχικής υγείας, η συγχώρεση ορίζεται σαν μια συνειδητή απόφαση να απελευθερώσουμε συναισθήματα εκδίκησης ή θυμό προς ένα πρόσωπο ή μια ομάδα προσώπων που μας έχουν κάνει κακό, ανεξάρτητα με το αν πραγματικά αξίζουν τη συγχώρεση μας ή όχι.

Συγχωρούμε για να ελευθερωθούμε και να προχωρήσουμε εμείς, όχι για τους άλλους. Ο θυμός είναι τοξικός και μας κρατάει «πίσω» από το να προχωρήσουμε σε σχέδια και δράσεις στη ζωή μας.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στην Taiwan, κατά την οποία μελετήθηκαν τα 5 βασικά χαρακτηριστικά των ανθρώπινων χαρακτήρων και την τάση να συγχωρούν προέκυψε ότι τα άτομα που ήταν συναισθηματικά πιο σταθερά και ισορροπημένα το βρίσκαν ευκολότερο να συγχωρούν αυτούς που τους έχουν αδικήσει.

Η συγχώρεση, σύμφωνα με τους ειδικούς ψυχικής υγείας,  μπορεί να διδαχθεί βιωματικά μέσα από θεραπευτική προσέγγιση. Στις ασκήσεις συγχώρεσης προτείνεται, μεταξύ άλλων, η συγγραφή ενός γράμματος συγχώρεσης. Μεγαλύτερη επιτυχία έχουν τα διάφορα σεμινάρια και οι θεραπείες ειδικών ψυχιάτρων, ψυχολόγων και life coach, που διδάσκουν τα βήματα προς τη συγχώρεση, τα οποία βέβαια είναι και ο σκοπός βιωματικής εκμάθησης .

Συνοπτικά, τα στάδια της συγχώρεσης αφορούν τα εξής στάδια:

1. Συνειδητοποίηση

2. Διαχείριση των ενοχών

3. Απαλλαγή από τον ρόλο του «θύματος»

4. Αναγνώριση του θυμού

5. Εκτόνωση του θυμού και της αδικίας στο άλλο πρόσωπο (αυτό το στάδιο σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να παραληφθεί)

6. Συγχώρεση και λύτρωση

Είναι πραγματικά δύσκολο να συγχωρήσεις, είτε πρόκειται για τον εαυτό σου είτε πρόκειται για άλλους. Οι περισσότεροι από εμάς χρειαζόμαστε λίγη βοήθεια, προκειμένου να μπορέσουμε να το καταφέρουμε.

 

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept