Βότανα για την ενίσχυση της μνήμης

301

 

Θα μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε ότι προσθέτοντας ένα κλαδάκι θυμαριού στο φαγητό σας ή πως μασώντας μια τσίχλα μαϊντανό μπορείτε να ενισχύσετε τον εγκέφαλό σας; Κι όμως, μια νέα έρευνα αποκαλύπτει πως μια ουσία που υπάρχει σε τέτοια βότανα, η απιγενίνη, ενεργοποιεί τη δημιουργία ανθρώπινων εγκεφαλικών κυττάρων και ενισχύει τις συνδέσεις μεταξύ τους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η απιγενίνη που βρέθηκε στον μαϊντανό, στο θυμάρι και σε άλλα φυτά και βότανα βοήθησε στον σχηματισμό ανθρώπινων εγκεφαλικών κυττάρων και ενίσχυσε τις συνδέσεις τους. Ο επικεφαλής συγγραφέας, Stevens Rehen, του Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης D’Or (IDOR) και του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου του Ρίο ντε Τζανέιρο (UFRJ), και οι συνεργάτες του δημοσιεύουν τα ευρήματά τους στο περιοδικό «Advances in Regenerative Biology».

Η ομάδα λέει ότι τα ευρήματά της δείχνουν ότι η απιγενίνη -που βρίσκεται επίσης στην κόκκινη πιπεριά, στο χαμομήλι και πολλά άλλα φυτά και βότανα- πως η ουσία αυτή βοηθάει στη θεραπεία πολλών νευροεκφυλιστικών διαταραχών, συμπεριλαμβανομένης της νόσου Αλτσχάιμερ, της νόσου του Πάρκινσον και της σχιζοφρένειας. Προηγούμενες μελέτες σε ζώα έδειξαν ότι ουσίες από την ίδια ομάδα φλαβονοειδών όπως η απιγενίνη μπορούν να ωφελήσουν τη μνήμη και τη μάθηση και άλλες έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα φλαβονοειδή έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν και να ενισχύσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Τα οφέλη στην υγεία του δυόσμου και του δεντρολίβανου έχουν περιγραφεί εδώ και αιώνες, σε πολυάριθμες μελέτες, αλλά μια νέα έρευνα σε ποντίκια υποδεικνύει ότι τα αντιοξειδωτικά από τα δύο αυτά φυτά που έχουν μετατραπεί σε εκχύλισμα μπορούν να βελτιώσουν τη μάθηση και τη μνήμη. Η καθηγήτρια Susan Farr, από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Saint Louis στο Μισούρι, παρουσίασε τα πρώιμα ευρήματά της στο «Neuroscience 2013», μια συνάντηση που διοργάνωσε η Εταιρεία για τη Νευροεπιστήμη.
Χρησιμοποιώντας νέα αντιοξειδωτικά εκχυλίσματα από δυόσμο και ένα παρόμοιο αντιοξειδωτικό από εκχύλισμα δενδρολίβανου, η δρ Farr εξέτασε τα αποτελέσματα σε ηλικιωμένα ποντίκια. Το δεντρολίβανο, λοιπόν, εκτός του ότι προσθέτει γεύση σε πολλά τρόφιμα βελτιώνει τη μάθηση και τη μνήμη, ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Μια μελέτη του 2012 έδειξε ότι το έλαιο δεντρολίβανου μπορεί να αυξήσει την απόδοση του εγκεφάλου, ενώ μια άλλη του 2010 συνέστησε την προσθήκη εκχυλίσματος του βοτάνου στο βόειο κρέας, για τη μείωση της πρόκλησης καρκίνου, ειδικά όταν το κρέας ψήνεται στα κάρβουνα.
Η μέντα, το χαμομήλι, το δεντρολίβανο και η λεβάντα έχει αποδειχθεί ότι έχουν θετικό αντίκτυπο στη διάθεση και στη μνήμη και σημαντικά οφέλη για τους ηλικιωμένους, σύμφωνα με νέα έρευνα του Πανεπιστημίου της Northumbria. Ερευνητές από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου διαπίστωσαν ότι το τσάι με μέντα δημιουργεί εγρήγορση, ενώ το τσάι του χαμομηλιού έχει ένα ηρεμιστικό αποτέλεσμα. Βρήκαν, επίσης, ότι τα αρώματα του δεντρολίβανου και της λεβάντας ενίσχυσαν τη μνήμη σε άτομα άνω των 65 ετών. Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν στο ετήσιο Συνέδριο της British Psychological Society στο Νότιγχαμ.

Σε μια άλλη μελέτη, οι ερευνητές ζήτησαν από 180 εθελοντές να καταναλώσουν ένα τσάι ένα χαμομήλι ή ένα ρόφημα μέντας και να δοκιμάσουν τη γνώση και τη διάθεσή τους πριν και μετά την κατανάλωσή του. Μία άλλη ομάδα ελέγχου ήπιε ζεστό νερό για να γίνει σύγκριση. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η μέντα ενίσχυσε και διέγειρε τόσο τη διάθεση όσο και τη γνώση, βοηθώντας στη βελτίωση της μακροχρόνιας μνήμης, της μνήμης εργασίας και της εγρήγορσης, ενώ το χαμομήλι είχε ηρεμιστικό και καταπραϋντικό αποτέλεσμα που μείωσε το στρες της απόδοσης.
Σε ξεχωριστή μελέτη, 150 υγιείς άνθρωποι ηλικίας 65 ετών και άνω τοποθετήθηκαν σε αίθουσες που είχαν αρωματιστεί με αιθέρια έλαια δεντρολίβανου και λεβάντας. Τους ζητήθηκε να κάνουν τεστ για την αξιολόγηση της μνήμη τους. Επίσης, ολοκλήρωσαν μια δοκιμή αξιολόγησης της διάθεσης. Τα άτομα αυτά εμφάνισαν σημαντικά αυξημένη μνήμη, με βαθμολογίες δοκιμών κατά 15% υψηλότερες από εκείνες ηλικιωμένων που βρίσκονταν σε άλλη, μη αρωματισμένη αίθουσα.

Το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Northumbria έχει προβεί σε διάφορες μελέτες για τις επιπτώσεις των βοτάνων και των ουσιών τους στη διάθεση και στη μνήμη. Έχουν διαπιστώσει ότι το φασκόμηλο, το ginseng, το βάλσαμο λεμονιού και το gingko biloba (γκίγκο) έχουν όλα θετικά αποτελέσματα στη βελτίωση της ψυχικής διάθεσης.

Ashwagandha: δρα μέσω του νευρικοί συστήματος και έχει ιδιαίτερη αντιστρές προσαρμογόνο δράση. Από τα παραδοσιακά αγιουρβεδικά βότανα, το Ashvagandha* (winter cherry), με εξαιρετικά θεραπευτικά οφέλη, γνωστά για περισσότερα από 3000 χρόνια, στην προώθηση της γενικότερης ευεξίας του οργανισμού. Συγκεκριμένα, κατέχει ασυναγώνιστη θέση για τις παρακάτω λειτουργίες και ιδιότητές του: Αντιστρές: Το Ashvagandha είναι μοναδικής αξίας βότανο με αντιστρές και προσαρμογόνο δράση που βελτιώνει τη φυσική και νοητική κατάσταση και βοηθάει στη διαχείριση του καθημερινού αλλά και χρόνιου στρες.

Αντιοξειδωτική: Ισχυρό αντιοξειδωτικό που απομακρύνει από τα κύτταρα τις ελεύθερες ρίζες οι οποίες είναι υπεύθυνες για την πρόωρη γήρανση.  Αντιφλεγμονώδες: Το Ashvagandha έχει αποδεδειγμένες αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες οι οποίες βοηθούν στη διαχείριση των φλεγμονών των αρθρώσεων. Ασβαγκαντα

Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο φασκόμηλο, ένα βότανο που προέρχεται από τη Μεσόγειο. Ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη ρίγανη, τη λεβάντα, το δεντρολίβανο, το θυμάρι και τον βασιλικό. Τα βότανα και τα μπαχαρικά έχουν εξαιρετικά υψηλές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και προσφέρουν επιπλέον γεύση σε ένα γεύμα. Υπάρχουν περισσότερα από 900 είδη φασκόμηλου σε όλο τον κόσμο.
Το βότανο έχει μακρά ιστορία ιατρικής χρήσης για ασθένειες που κυμαίνονται από τις ψυχικές διαταραχές έως τις γαστρεντερικές ενοχλήσεις. Η έρευνα έχει υποστηρίξει ορισμένες από τις ιατρικές εφαρμογές της. Τα τελευταία χρόνια, οι μελέτες που αποδεικνύουν τα οφέλη του στην υγεία έχουν αυξηθεί σε αριθμό, καθώς περιέχει μια σειρά από αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ενώσεις. Μια πρόσφατη ανασκόπηση των μελετών έδειξε ότι πολλά είδη φασκόμηλου θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά τις γνωστικές δεξιότητες και να προστατεύσουν από νευρολογικές διαταραχές και να βελτιώσουν τη μνήμη σε νέους, υγιείς ενήλικες καθώς και σε ηλικιωμένους.

 

Σημ.: Οι  πληροφορίες αυτές δεν αντικαθιστούν την ιατρική σας παρακολούθηση και τη γνώμη  του γιατρού σας. Επίσης, βεβαιωθείτε πως δεν έχετε αλλεργία σε κάποιο από αυτά.

Διαβάστε επίσης

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept