Πιο κοντά από ποτέ στη θεραπεία του διαβήτη τύπου 1

altΟι επιστήμονες πιστεύουν ότι έχουν προχωρήσει ένα βήμα πιο κοντά στη θεραπεία του διαβήτη τύπου 1, που αναπτύσσεται στην παιδική ηλικία και συνήθως οδηγεί σε μια ζωή με ενέσεις ινσουλίνης.
Ερευνητές από την Καλιφόρνια λένε ότι έχουν καταφέρει να αντιστρέψουν ένα ισοδύναμο του διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια, με μεταμοσχεύσεις βλαστικών κυττάρων. Στα πειράματά τους έχουν αντικαταστήσει τα κύτταρα στο πάγκρεας που έχουν πληγεί από την ασθένεια.
Χωρίς την ινσουλίνη, το σώμα έχει δυσκολία στην απορρόφηση των σακχάρων, όπως της γλυκόζης στο αίμα. Η ασθένεια συνήθως κάνει την εμφάνισή της στην παιδική ηλικία ή την πρώιμη ενήλικη ζωή και λειτουργεί σαν ένας δολοφόνος των παγκρεατικών κυττάρων, οπότε τα επίπεδα γλυκόζης πρέπει να παρακολουθούνται και να ρυθμίζονται με ενέσεις ινσουλίνης.
Οι επιστήμονες από καιρό έχουν προσπαθήσει να αντικαταστήσουν τα κατεστραμμένα β-κύτταρα που παράγουν κανονικά την ινσουλίνη. Αυτός ήταν ένας από τους πρωταρχικούς στόχους των πειραμάτων με βλαστικά κύτταρα. Αλλά, μέχρι τώρα, κάτι τέτοιο έχει αποδειχθεί δύσκολο, εν μέρει επειδή τα ώριμα β-κύτταρα δεν ανανεώνονται εύκολα.
Γράφοντας στο περιοδικό «Cell Stem Cell», οι επιστήμονες από το Ινστιτούτο Gladstone στο Σαν Φρανσίσκο αναφέρουν πως έκαναν ένα βήμα πίσω, συλλέγοντας κύτταρα του δέρματος, που ονομάζονται ινοβλάστες, από εργαστηριακά ποντίκια. Στη συνέχεια, με κατεργασία των ινοβλαστών με ένα μοναδικό «κοκτέιλ» μορίων και τον επαναπρογραμματισμό κάποιων παραγόντων, αυτά μετασχηματίστηκαν σε ενδόδερμα, παρόμοια κύτταρα. Τα ενδόδερμα κύτταρα είναι ένας τύπος κυττάρων που βρίσκονται στο πρώιμο έμβρυο και τελικά ωριμάζουν σε κύρια όργανα του σώματος – συμπεριλαμβανομένου του παγκρέατος.
«Χρησιμοποιώντας ένα άλλο κοκτέιλ χημικών, μπορούμε στη συνέχεια να μετατρέψουμε τα ενδόδερμα σε κύτταρα που μιμούνται αυτά του παγκρέατος, όπως αυτά τα οποία ονομάσαμε PPLCs», δήλωσε από το Gladstoneο μεταδιδακτορικός υπότροφος Ke Li, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. «Ο αρχικός μας στόχος ήταν να δούμε αν θα μπορούσαμε να… πείσουμε αυτά τα PPLCs να ωριμάσουν σε άλλα κύτταρα, όπως τα β-κύτταρα, και να ανταποκρίνονται στα σωστά χημικά σήματα και -το σημαντικότερο- να εκκρίνουν ινσουλίνη».
Η ομάδα, στη συνέχεια, έκανε ένεση αυτών των κυττάρων σε ποντίκια που είχαν τροποποιηθεί γενετικά για να έχουν υψηλά επίπεδα γλυκόζης, όπως γίνεται στον διαβήτη τύπου 1 σε ανθρώπους.
«Είναι σημαντικό το ότι, μόλις μία εβδομάδα μετά τη μεταμόσχευση, τα επίπεδα της γλυκόζης αίματος των ζώων άρχισε να μειώνονται σταδιακά, πλησιάζοντας τα φυσιολογικά επίπεδα», δήλωσε ο Li. «Όταν αφαιρέθηκαν τα μεταμοσχευμένα κύτταρα, είδαμε μία απότομη αύξηση του σακχάρου, κάτι που αποκαλύπτει μια άμεση σχέση μεταξύ της μεταμόσχευσης των PPLCs και της μειωμένης υπεργλυκαιμίας».
Οκτώ εβδομάδες μετά τη μεταμόσχευση, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα κύτταρα του παγκρέατος έμοιαζαν να είχαν μετατραπεί, εκκρίνοντας λειτουργικά ινσουλίνη.
Η ομάδα λέει ότι αυτό είναι η απόδειξη μιας αρχής η οποία θα μπορούσε -μια μέρα- να οδηγήσει στη θεραπεία του διαβήτη τύπου 1 στον άνθρωπο.
«Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με την προοπτική της μετάφρασης αυτών των ευρημάτων στο ανθρώπινο σύστημα», δήλωσε ο Matthias Hebrok, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και διευθυντής του UCSF Diabetes Center.

ΠΗΓΗ: Diabetes News