Οι επιγενετικές αλλαγές θα μπορούσαν να εξηγήσουν το διαβήτη τύπου 2

altΑσθενείς με διαβήτη τύπου 2 έχουν επιγενετικές αλλαγές που δεν παρουσιάζονται στο DNAυγιών ανθρώπων. Αυτό έχει αποδειχθεί σε μια μεγάλη μελέτη από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Lund, οι οποίοι ανακάλυψαν επίσης επιγενετικές αλλαγές σε ένα μεγάλο αριθμό γονιδίων που συμβάλλουν στη μειωμένη παραγωγή ινσουλίνης.

«Αυτό δείχνει ότι ο κίνδυνος ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 δεν είναι μόνο γενετικός, αλλά και επιγενετικό», δήλωσε η Charlotte Λινγκ, η οποία ηγήθηκε της μελέτης.

Επιγενετικές αλλαγές είναι αποτέλεσμα παραγόντων μεταξύ των οποίων το περιβάλλον αλλά και ο τρόπος ζωής, και μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία των γονιδίων. Η Charlotte Ling και οι συνεργάτες της ανέλυσαν την ινσουλίνη που παράγουν τα κύτταρα και των υγιών ανθρώπων αλλά και των διαβητικών. Η ανάλυση ανακάλυψε γενετικές αλλαγές σε περίπου 800 γονίδια στα άτομα με διαβήτη τύπου 2. Επίσης, περισσότερα από 100 γονίδια έχουν αλλάξει την έκφραση και πολλές από αυτά θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη μειωμένη παραγωγή ινσουλίνης. Και η μειωμένη παραγωγή ινσουλίνης είναι ένα από τα βασικά αίτια του διαβήτη τύπου 2.

Προκειμένου να καταλάβουν εάν οι επιγενετικές αλλαγές είναι συνέπεια της νόσου ή εάν η νόσος είναι αποτέλεσμα των αλλαγών, οι ερευνητές ερεύνησαν επίσης εάν οι επιγενετικές αλλαγές προκαλούνται από την ηλικία, το δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) και τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

«Παρατηρήσαμε ότι κάποιες επιγενετικές αλλαγές στα υγιή άτομα, ήταν αποτέλεσμα της ηλικίας ή υψηλότερου ΔΜΣ, και επομένως συμπεράναμε ότι αυτές οι αλλαγές θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της νόσου», δήλωσε η Charlotte Ling. «Σε αντίθεση με τα γονίδια που δεν μπορούν να αλλάξουν, οι επιγενετικές αλλαγές είναι αναστρέψιμες», πρόσθεσε ο Tasnim Dayeh, πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης στο PLoS Genetics.

Τα φάρμακα που προκαλούν επιγενετικές μεταβολές χρησιμοποιούνται χρόνια τώρα για τη θεραπεία του καρκίνου και της επιληψίας. Η νέα έρευνα αλλάζει την άποψη για τη σχέση της επιγενετικής με το διαβήτη, σύμφωνα με την Charlotte Ling.

«Αυτό δείχνει ότι η επιγενετική είναι μείζονος σημασίας για τον διαβήτη τύπου 2 και μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε γιατί οι άνθρωποι αναπτύσσουν την πάθηση. Αυτό ανοίγει επίσης το δρόμο για την ανάπτυξη των μελλοντικών φαρμάκων».

ΠΗΓΗ: https://www.sciencedaily.com